TY - JOUR T1 - Identifying the components of organizational value management in the educational system: application of a qualitative approach TT - شناسایی مؤلفه‌های مدیریت ارزش‌های سازمانی در نظام آموزشی: کاربرد رویکرد کیفی JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Edu-Str-Med-Sci VL - 13 IS - 6 UR - http://edcbmj.ir/article-1-2660-fa.html Y1 - 2021 SP - 588 EP - 596 KW - Keywords: Organizational values ​​management KW - training KW - qualitative approach. N2 - چکیده مقدمه: نقش ارزش‌های سازمانی به‌عنوان عنصری استراتژیک در بررسی عملکرد سازمان‌های موفق، دیرزمانی است که مورد توجه جدی پژوهشگران قرارگرفته است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌های مدیریت ارزش‌های سازمانی در نظام آموزشی به کمک رویکردهای کیفی انجام شد. روش‌ها: در پژوهش حاضر مدیریت ارزش‌های سازمانی از دیدگاه چندبعدی و کل‌نگر مورد توجه قرارگرفته و از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با مدیران ستادی آموزش ‌و پرورش استان البرز، به شناسایی ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های مدیریت ارزش‌های سازمانی پرداخته‌شد. مشارکت‌کنندگان در این مطالعه 12 نفر از مدیران ستادی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز بودند که حداقل دارای 5 سال تجربه مدیریتی بودند. برای جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش، از روش نمونه‌گیری قضاوتی و گلوله برفی استفاده شد و فرایند مصاحبه با خبرگان تا حد اشباع نظری ادامه یافت. برای تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه از روش تحلیل مضمون و نرم‌افزار Maxqda استفاده شد و ضریب توافق مصاحبه‌ها 88/. گزارش شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش بیانگر این بود که شش بعد اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی، دینی، زیباشناسی و سیاسی ابعاد محوری مدیریت ارزش‌های سازمانی محسوب می‌شوند که هر یک از این ابعاد دربردارنده مؤلفه‌ها و نشانگرهایی است که در پژوهش به‌تفصیل به آن‌ها پرداخته‌شده است. نتیجه‌گیری: اعتقاد و باور به اهمیت ارزش‌ها و نقش آن‌ها در موفقیت سازمانی یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های جاری‌سازی ارزش‌هاست. لذا؛ می‌بایست ضرورت و اهمیت ارزش‌ها و نقش آن در موفقیت فردی و سازمانی باید به‌گونه‌ای بیان شود که تبدیل به یک باور در ذهن کارکنان گردد. M3 ER -