@ARTICLE{Sadipour, author = {Talaei, Khodakaram and Sadipour, Esmaeil and Asadzadeh, Hasan and Ebrahimi Qavam, Sogra and }, title = {The Relationships between Perception of Classroom Environment and Academic Teacher-Regulation with Academic Performance through Self-Regulation Learning}, volume = {12}, number = {4}, abstract ={مقدمه: موفقیت در یادگیری و تحصیل تحت تأثیر محیط یادگیری است. این پژوهش با هدف بررسی روابط بین ادراک از محیط کلاس و معلم - تنظیمی تحصیلی با عملکرد تحصیلی از طریق یادگیری خودتنظیمی در دانش آموزان ششم ابتدایی انجام شد. روش: طرح این پژوهش از نوع طرح‌های همبستگی با رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری بود. تحلیل‌های آماری با استفاده از نرم‌افزار AMOS و SPSS مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهر میاندوآب و حجم نمونه 365 دانش‌آموز در سال تحصیلی 97-96 تشکیل می‌داد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ادراک از محیط کلاس، معلم- تنظیمی تحصیلی، خودتنظیمی در یادگیری و از معدل نوبت اول برای عملکرد تحصیلی استفاده شد. یافته‌ها: تحلیل مدل معادلات ساختاری نشان داد که عملکرد تحصیلی به‌طور مستقیم از ادراک از محیط کلاس و معلم - تنظیمی تحصیلی و به‌طور غیرمستقیم از طریق میانجی‌گری یادگیری خودتنظیمی تأثیر می‌پذیرد. یافته‌های پژوهش نشان داد که الگوی پیشنهادی با داده‌ها برازش مناسبی دارد و شاخص‌های برازش مدل در تمامی مسیرهای مدل در دامنه معنی‌داری قرار گرفتند. نتیجه‌گیری: فراهم کردن محیط مناسب آموزشی و به‌کارگیری مهارت معلم- تنظیمی تحصیلی برای حمایت از خودتنظیمی یادگیری می‌تواند به بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان کمک نماید. }, URL = {http://edcbmj.ir/article-1-1952-fa.html}, eprint = {http://edcbmj.ir/article-1-1952-fa.pdf}, journal = {Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences}, doi = {}, year = {2019} }