RT - Journal Article T1 - Prediction of Students Psychological Well-being based on Multicultural Experiences JF - Edu-Str-Med-Sci YR - 2019 JO - Edu-Str-Med-Sci VO - 11 IS - 6 UR - http://edcbmj.ir/article-1-1901-fa.html SP - 114 EP - 120 K1 - Multicultural experience K1 - Multicultural Desire K1 - psychological well-being. AB - مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه تجربه چند فرهنگی با بهزیستی روان‌شناختی در بین دانشجویان دکتری دانشگاه بوعلی سینا بوده است. روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دکتری دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 96-97 با تعداد 854 نفر بودند که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی و با استفاده از جدول مورگان 269 نفر انتخاب شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه تجربه‌های چند فرهنگی ناروز و هیل (2009) و پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف (1998) بود. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش از روش آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام استفاده‌شده است. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین تجربه‌های چند فرهنگی و بهزیستی روان‌شناختی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد، همچنین تجربه چند فرهنگی به‌تنهایی 17 صدم از واریانس بهزیستی روان‌شناختی را تبیین می¬کند و با تمایل فرهنگی حدود 20 صدم از واریانس بهزیستی روان‌شناختی را تبیین می‌کند. نتیجه‌گیری: در گام اول تجربه چند فرهنگی وارد شده است و ضریب معنادار و مثبت (418/0) دارد و در دومین گام تمایل چند فرهنگی وارد معادله شده است و ضریب نیز معنی‌دار و مثبت (196/0) است. LA eng UL http://edcbmj.ir/article-1-1901-fa.html M3 10.29252/edcbmj.11.06.16 ER -