RT - Journal Article T1 - Assessment of teaching competencies of faculty members from the viewpoints of faculty members and students JF - Edu-Str-Med-Sci YR - 2020 JO - Edu-Str-Med-Sci VO - 13 IS - 4 UR - http://edcbmj.ir/article-1-2149-fa.html SP - 342 EP - 350 K1 - Teaching K1 - Competency K1 - Faculty K1 - Students AB - مقدمه: شناسایی نقاط قوت و ضعف صلاحیت‌های اساتید خصوصاً در شاخه‌های پزشکی گامی مهم در زمینه‌ی ارتقای آموزش و بدنبال آن سلامت جامعه محسوب می‌شود، مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین صلاحیت آموزشی اعضای هیئت علمی از دیدگاه اساتید و دانشجویان انجام شد. روش کار: مطالعه مقطعی حاضر بر روی اعضای هیئت علمی رشته پرستاری و دانشجویان پرستاری دانشکده‌ی پرستاری و مامائی زاهدان در سال 1395 انجام شد. 40 استاد به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. و به ازای هر استاد به تصادف سه دانشجو انتخاب شد. صلاحیت آموزشی اساتید با استفاده از پرسشنامه‌ی خودارزیابی صلاحیت آموزشی اساتید و پرسشنامه‌ی صلاحیت آموزشی اساتید از منظر دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات حاصل، با استفاده از آزمون‌های تی‌مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه، همبستگی پیرسون و تی‌زوج تحت نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین نمره‌ی صلاحیت آموزشی اعضای هیئت علمی به روش خودگزارشی 2/6±47/82 و میانگین این نمره، از دید دانشجویان 08/11±40/65 گزارش شد. این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار بود (001/0> P). اما میان نمره‌ی صلاحیت آموزشی اساتید، با ویژگی‌های فردی اساتید و دانشجویان اختلاف آماری معنی‌داری وجود نداشت (05/0< P) نتیجه‌گیری: توانمندی آموزشی اعضای هیئت علمی از دیدگاه اساتید در سطح عالی و از دیدگاه دانشجویان در سطح خوب ارزیابی شد. این اختلاف، برنامه‌ریزی مناسب جهت ارتقاء توانمندی آموزشی اساتید را می‌طلبد و مطالعات بیشتر برای کشف عوامل مؤثر بر توانمندی آموزشی توصیه می شود. LA eng UL http://edcbmj.ir/article-1-2149-fa.html M3 ER -