RT - Journal Article T1 - The relationship between school's social-emotional atmosphere and academic motivation with academic self-efficacy JF - Edu-Str-Med-Sci YR - 2020 JO - Edu-Str-Med-Sci VO - 13 IS - 5 UR - http://edcbmj.ir/article-1-2207-fa.html SP - 505 EP - 512 K1 - The relationship between school's social-emotional atmosphere and academic motivation with academic self-efficacy AB - چکیده مقدمه: خودکارآمدی به عنوان یک عامل انگیزشی، منجر به افزایش عملکرد تحصیلی و کاهش استرس می شود. شناسایی عوامل مؤثر بر خودکارآمدی در موفقیت تحصیلی تاثیر به سزایی دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطۀ جو عاطفی-اجتماعی مدرسه و انگیزش تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطۀ بود. روش کار: روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعه شامل 1402 نفر از دانش آموزان متوسطه بودند. 300 نفر از دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل متوسطۀ، سال تحصیلی 94-93 دبیرستان‎های شهرستان عباس آباد به شیوۀ نمونه‎گیری تصادفی طبقه‎ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامۀ جو عاطفی- اجتماعی مدرسه که توسط دانشگاه بنگلور هند ساخته شده و پرسشنامۀ انگیزش تحصیلی والرند و همکاران(1992) و مقیاس خودکارآمدی جری جینگ و مورگان (1991)استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها، به روش تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام انجام شد. نتایج: یافته ها نشان داد که بین جو عاطفی-اجتماعی مدرسه با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. بین انگیزش تحصیلی دانش آموزان(انگیزش بیرونی و درونی) با خودکارآمدی تحصیلی رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد و بین بی انگیزشی و خودکارآمدی رابطۀ منفی و معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: جو عاطفی-اجتماعی مدرسه و انگیزش تحصیلی توانستند به طور معناداری خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر را پیش بینی نمایند. LA eng UL http://edcbmj.ir/article-1-2207-fa.html M3 ER -