%0 Journal Article %A merati, alireza %A ghadampour, ezatolah %T Predicting a school bonding based on academic optimism and emotional schemas %J Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences %V 15 %N 1 %U http://edcbmj.ir/article-1-2570-fa.html %R %D 2022 %K Keywords: optimism, schema, excitement, school, student, %X چکیده مقدمه: رابطه دانش‌آموزان با مدرسه یکی از مهم‌ترین ابعاد تحصیلی است، متغیرهای متعددی می‎توانند در این ارتباط دخیل باشند و آن را تحت تاثیر قرار دهند. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی پیوند با مدرسه بر اساس خوش‌بینی تحصیلی و طرحواره‌های هیجانی صورت گرفت. روش‌: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن عبارت بودند از کلیه دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه شهر کنگاور در سال تحصیلی 99-1398. تعداد 200 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری، پرسشنامه‌های پیوند با مدرسه رضایی شریف و همکاران(1390)، پرسشنامه خوش بینی‌تحصیلی شیرر و کارور و پرسشنامه طرحواره‌های هیجانی لیهی بود. داده‌های بدست آمده با استفاده ازspss نسخه 23 با روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج حاکی از آن بود که بین خوش‌بینی و طرحواره‌های هیجانی با پیوند با مدرسه دانش‌آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین 52 درصد از کل واریانس پیوند با مدرسه دانش‌آموزان بر اساس خوش‌بینی و طرحواره‌های هیجانی قابل پیش‌بینی می‌باشد. نتیجه‎گیری: بر همین مبنا می‌توان متغیرهای پیش‌بین را از مولفه‌های مهم و کلیدی در رابطه و پیوند دانش‌آموزان با مدرسه به شمار آورد و آگاهی والدین و هم‌چنین معلمان از این مهم می‌تواند به تعمیق و تقویت پیوند با مدرسه دانش‎آموزان منجر شود. %> http://edcbmj.ir/article-1-2570-fa.pdf %P 19-27 %& 19 %! %9 Original Research %L A-10-2477-3 %+ %G eng %@ 2345-5284 %[ 2022