RT - Journal Article T1 - Explaining the model of responsibility of the Faculty members of Farhangian University: A sequential explanatory mixed method JF - Edu-Str-Med-Sci YR - 2021 JO - Edu-Str-Med-Sci VO - 13 IS - 6 UR - http://edcbmj.ir/article-1-2465-fa.html SP - 656 EP - 664 K1 - Keywords: Responsibility K1 - Faculty K1 - Faculty Members K1 - Farhangian University AB - مقدمه: با توجه به اهمیت مسئولیت ­پذیری در تعهد و موفقیت شغلی کارکنان، هدف تحقیق حاضر تبیین مدل مسئولیت­ پذیری اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان بود. روش ها: پژوهش حاضر از نوع ترکیبی اکتشافی متوالی بود. جامعۀ آماری در بخش نخست پژوهش(کیفی)، خبرگان جامعۀ علمی دانشگاهی بودند که از سوابق اجرایی در سطوح تصمیم­گیری برخوردار بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند و اصل اشباع 23 نفر به­عنوان حجم نمونه انتخاب شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان شمال غرب به تعداد 460 نفر بودند که با استفاده از نمونه­گیری طبقه­ای نسبتی، تعداد 210 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش به منظور گردآوری داده‌ها از روش کتابخانه­ای، مصاحبه-نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. برای تحلیل داده­های کیفی پژوهش از تحلیل محتوا استفاده شد. در بخش کمّی نیز با توجه به سؤال­های پژوهش از روش­های آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی، رگرسیون و تحلیل مسیر) و با استفاده از نرم افزارهای Spss و Lisrel استفاده شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد که عوامل موثر بر مسئولیت ­پذیری اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان در شمال غرب کشور، شامل فرهنگ سازمانی(80/0)، هوش هیجانی(78/0)، هوش اخلاقی(73/0)، رهبری(71/0)، تعهد سازمانی(60/0)، تعلق خاطر کاری(60/0) و ارزشیابی(50/0) بود. نتیجه­ گری: یافته­ ها نشان داد که تمام مولفه ­های شناسایی شده، در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان در حد مطلوب بود و مدل ارائه شده از برازش مطلوبی برخوردار است. LA eng UL http://edcbmj.ir/article-1-2465-fa.html M3 ER -