@ARTICLE{Salaree, author = {Hashemi, Saeid and Salaree, Mohammad Mehdi and Salaree, Mohammad and Delavari, Abbas Ali and Khoshsima, Somiya and }, title = {The comparison of learning levels in chemical element nursing with three approaches: web-based electronics training, multi-media software packages and lecturing}, volume = {9}, number = {1}, abstract ={هدف: انواع متفاوت آموزش الکترونیک در مقابل شیوه سنتی سخنرانی این سئوال را مطرح می‌کند که کدامیک در آموزش موثرتر خواهند بود. این مطالعه با هدف مقایسه سطوح یادگیری پرستاران به سه روش آموزش الکترونیکی تحت وب، بسته‌ی نرم افزار چند رسانه‌ای و سخنرانی در درس مراقبت‌های پرستاری عوامل شیمیایی یکی از مراکز درمانی نیروهای مسلح انجام شد. روش‌ها: در مطالعه‌ای نیمه تجربی تعداد 99 نفر از نفر پرستاران یکی از مراکز درمانی نیروهای مسلح واقع در شهر تهران در سال 1391، به روش مبتنی بر هدف انتخاب و سپس به صورت تخصیص تصادفی در سه گروه تقسیم شدند. از این سه گروه پیش آزمون کتبی با سؤالات استاندارد شده گرفته شد و سپس فراگیران بر اساس محتوای آموزشی تدوین شده، تحت سه شیوه آموزش الکترونیکی تحت وب، بسته‌ی نرم افزار چند رسانه‌ای و سخنرانی قرار گرفتند و بعد با همان پرسشنامه پس آزمون گرفته شد. بعد از جمع آوری داده‌ها با نرم افزار SPSS v16 و توسط آزمون‌های آماری توصیفی و تحلیلی (کای دو و آنالیز واریانس یک طرفه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمرات شرکت کنندگان در کلیه سطوح یادگیری قبل از آموزش در هر سه گروه با هم اختلاف معناداری نداشت (0/05) و این بهبود نمره در گروه بسته‌های نرم افزار چند رسانه‌ای نسبت به دو گروه دیگر بیشتر دیده می‌شود. نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش مبنی بر اثر بخشی یادگیری و همچنین ماندگاری طولانی مدت، و از طرفی دسترسی آسان و مقرون به صرفه‌تر بودن بسته‌های نرم افزار چند رسانه ای نسبت به آموزش از طریق برخط و سخنرانی، توصیه به آموزش فراگیران با بهره گیری از بسته‌های نرم افزار چند رسانه‌ای می شود. }, URL = {http://edcbmj.ir/article-1-642-fa.html}, eprint = {http://edcbmj.ir/article-1-642-fa.pdf}, journal = {Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences}, doi = {}, year = {2016} }