TY - JOUR JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Educ Strategy Med Sci VL - 6 IS - 4 PY - 2014 Y1 - 2014/1/01 TI - Need of Designing Medical Information Technology Course in Undergraduate Medical Education Residents’ View TT - لزوم تدوین درس فناوری اطلاعات پزشکی در دوره پزشکی عمومی؛ دیدگاه دستیاران تخصصی N2 - اهداف: امروزه آگاهی و توانایی استفاده از کامپیوتر و فناوری اطلاعات برای دانشجویان پزشکی بسیار ضروری است. وجود پزشکان آگاه به دانش فناوری اطلاعات، ارایه خدمات به سایر گروه‌ها در سیستم‌های سلامت را باکیفیت‌تر می‌نماید. هدف این مطالعه بررسی ضرورت تدوین برنامه درسی فناوری اطلاعات در دوره پزشکی عمومی با توجه به نظرات دستیاران تخصصی بود. روش‌ها: این مطالعه مقطعی در کلیه 81 دانشجوی پذیرفته‌شده در دوره‌های دستیاری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال تحصیلی 91-1390 انجام شد. داده‌های لازم به‌وسیله پرسش‌نامه محقق‌ساخته ساختاریافته حاوی 14 سئوال در زمینه میزان توانمندی شرکت‌کنندگان در استفاده از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای رایانه ­ای و راهکارهای توسعه و موانع موجود در استفاده از فناوری اطلاعات پزشکی گردآوری شد. از آزمون‌های ضریب همبستگی، کروسکال والیس و رگرسیون چندگانه گام‌به‌گام در قالب نرم‌افزار آماری SPSS 11.5 برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: میانگین امتیاز کلی دانشجویان مورد مطالعه در استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای 10/1±62/2 بود. میانگین امتیاز کلی دانشجویان در استفاده از نشریات و پایگاه‌های اطلاعاتی پزشکی آنلاین 90/0±10/2 بود. ارتباط معنی‌داری بین میزان مهارت‌های رایانه‌ای دانشجویان و میزان استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی و نشریات پزشکی مشاهده شد (005/0=p). نتیجه‌گیری: مهارت استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای و همچنین منابع اطلاعاتی الکترونیکی آنلاین در دانشجویان دستیاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان پایین‌تر از حد متوسط است. SP - 189 EP - 193 AU - Ershad Sarabi R., AU - Eslaminejad T., AU - Shafi’an H., AU - Ravangard Z., AU - Ziyaeddini M., AD - Medical Education Studies & Development Center, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran KW - Information Technology; Medical Sciences; Curriculum; Resident UR - http://edcbmj.ir/article-1-363-fa.html ER -