@ARTICLE{Nasiri F.S., author = {Nasiri F.S., and Ghanbari S., and Ardalan M.R., and Karimi I., and }, title = {Effect of Infrastructure and Faculty Readiness in Effective Implementation of e-Learning Based on Technology Acceptance Model (TAM)}, volume = {7}, number = {5}, abstract ={اهداف: ماهیت و نوع محتوای یادگیری در دروس مختلف علوم پزشکی، استفاده از امکانات چندرسانه‌ای را برای تسهیل یادگیری فراگیران ضروری نموده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آمادگی اساتید و زیرساخت‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان در جهت استقرار اثربخش آموزش الکترونیک براساس مدل پذیرش فنّاوری بود. روش‌ها: در این تحقیق کاربردی به‌روش توصیفی- تحلیلی که از نظر جمع‌آوری داده‌ها از نوع توصیفی- پیمایشی است، 183 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1393 به‌روش نمونه‌گیری تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران مورد بررسی قرار گرفتند. برای گردآوری داده‌ها از دو پرسش‌نامه و یک چک‌لیست استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی، تکنیک تحلیلی عاملی تاییدی، مدل‌سازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر با کمک نرم‌افزارهای LISREL 8.5 و SPSS 18 انجام شد. یافته‌ها: آمادگی اساتید فقط در حیطه‌های سطح دانش و پذیرش دانشجویان نسبتاً مطلوب و در عوامل فرهنگی در سطح متوسط بود. در بخش زیرساخت‌ها، به‌ترتیب حوزه‌های دسترسی و رفرنس‌ها، نیروی انسانی و حمایت مالی مهم‌ترین مشکلات بودند. آمادگی اساتید و زیرساخت‌ها بر برداشت ذهنی از مفیدبودن و آسانی استفاده از آموزش الکترونیک تاثیر معنی‌دار داشتند و این دو مولفه روی نگرش نسبت به استفاده و تصمیم به استفاده از فنّاوری و درنتیجه، بر استفاده عملی از فنّاوری اثر مثبت و معنی‌دار داشتند. نتیجه‌گیری: مدل پذیرش فنّاوری آموزش الکترونیک با توجه به تاثیر معنی‌دار آمادگی اساتید و زیرساخت‌های دانشگاه و شاخص‌های برازش مناسب، قابلیت به‌کارگیری در جامعه مورد نظر را دارد. }, URL = {http://edcbmj.ir/article-1-692-fa.html}, eprint = {http://edcbmj.ir/article-1-692-fa.pdf}, journal = {Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences}, doi = {}, year = {2014} }