%0 Journal Article %A Tirgar A, %A Yaminfirooz M, %T Effect of Educational Intervention on Resource Usage in University Newcomers %J Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences %V 8 %N 5 %U http://edcbmj.ir/article-1-880-fa.html %R %D 2015 %K Students, Early Intervention (Education), Libraries, Medical, %X اهداف: بررسی وضعیت استفاده از منابع در کتابخانه‌ها گویای ضعف آشنایی و نقصان مهارت دانشجویان در بهره‌مندی از منابع است. طبق نتایج برخی تحقیقات، اجرای برنامه‌های آموزشی در این زمینه، به‌طور موثری موجب بهبود توانایی آنان در استفاده از منابع می‌شود. هدف این مطالعه، بررسی اثر مداخله آموزشی بر استفاده از منابع کتابخانه‌ای در دانشجویان تازه‌وارد بود. ابزار و روش‌ها: این مطالعه مقطعی در میان 200 نفر از دانشجویان رشته‌های پزشکی، مامایی و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بابل، ورودی سال 1392 در نیم‌سال اول سال تحصیلی 93-1392 به اجرا درآمد. دانشجویان براساس سابقه شرکت در کارگاه آشنایی با کتابخانه در آغاز ورود به دانشگاه، به دو گروه مورد (136 نفر) و شاهد (64 نفر) تقسیم شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از فرمی محقق‌ساخته استفاده شد و تعداد امانت کتاب طی یک سال و همچنین تعداد روزهای تاخیر در استرداد کتاب به‌عنوان شاخصی برای بررسی عملکرد دانشجویان در نظر گرفته شد. داده‌ها به‌کمک نرم‌افزار SPSS 18 و با استفاده از آزمون‌های مجذور کای و T مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: از 4865 مورد امانت کتاب، به‌طور متوسط 2/22±0/26 کتاب توسط دانشجویان آموزش‌دیده (گروه مورد) و 8/18±9/17 کتاب توسط دانشجویان گروه شاهد امانت گرفته شد (05/0p<). از نظر تاخیر در استرداد کتاب‌ها نیز گروه مورد با میانگین تاخیر 7/171±2/151 روز در مقایسه با میانگین 5/136±0/122 روز نسبت به گروه شاهد از تاخیر بیشتری برخوردار بود (05/0p<). نتیجه‌گیری: اجرای دوره آموزشی آشنایی با کتابخانه در زمان ورود دانشجویان به دانشگاه، با اثرات مثبت و معنی‌داری در استفاده از منابع علمی همراه است. %> http://edcbmj.ir/article-1-880-fa.pdf %P 329-334 %& 329 %! %9 Original Research %L A-10-555-3 %+ General Education Department, Medicine Faculty, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran %G eng %@ 2345-5284 %[ 2015