%0 Journal Article %A Asadian, Sirous, %A Yarigholi, Behbood %A Rahimzadeh, Vahideh, %T The reflection of professional ethics in undergraduate nursing textbooks %J Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences %V 11 %N 1 %U http://edcbmj.ir/article-1-1206-fa.html %R 10.29252/edcbmj.11.01.03 %D 2018 %K Professional ethics, textbooks, nursing., %X مقدمه: مفهوم اخلاق حرفه‌ای یکی از مهم‌ترین مباحثی است که در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. از طرفی هم اهمیت این مفهوم در حوزه پرستاری اهمیتی فوق العاده است و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی باید بیشتر به این مفهوم توجه کنند. لذا بر این اساس؛ این پژوهش با هدف میزان توجه به اخلاق حرفه‌ای در کتب تخصصی رشته پرستاری در دوره کارشناسی صورت گرفته است. روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع تحلیل محتوا می‌باشد و بر اساس هدف نیز از نوع کاربردی است. در پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع از یکی از فنون تحلیل محتوا یعنی تحلیل مقوله‌ای استفاده‌شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل شش کتاب تخصصی رشته کارشناسی پرستاری است که در طی دوره کارشناسی توسط استادان برای دروس مختلف به دانشجویان معرفی‌شده است. جهت جمع‌آوری اطلاعات از چک لیست محقق- ساخته استفاده گردید. این چک لیست دارای 8 مؤلفه اصلی و 32 مؤلفه فرعی بود. جهت اطمینان از پایا بودن ابزار، ضریب پایایی مصححان محاسبه گردید که میزان آن 85/0 به دست آمد. در این تحقیق، واحد تجزیه‌وتحلیل، جمله بود. یافته‌ها: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته بر روی شش کتاب تخصصی این رشته و بررسی جملات هر یک از این کتاب‌ها، نتایج این تحقیق حاکی از این است که در محتوای این کتاب‌ها مفهوم اخلاق حرفه‌ای و مؤلفه‌های آن در سطح مطلوبی انعکاس پیدا نکرده است. نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که علی رغم توسعه گستره مفهومی مباحث مربوط به اخلاق حرفه‌ای در غالب رشته‌های تحصیلی، اما در عمل، کتب تخصصی رشته پرستاری توجه چندانی به این مفهوم نداشته‌اند و به صورت سطحی و گذرا به آن پرداخته‌اند %> http://edcbmj.ir/article-1-1206-fa.pdf %P 15-21 %& 15 %! %9 Original Research %L A-10-762-2 %+ Department of Education, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran %G eng %@ 2345-5284 %[ 2018