TY - JOUR JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Educ Strategy Med Sci VL - 12 IS - 3 PY - 2019 Y1 - 2019/8/01 TI - The Role of Psychological Capital (i.e., Hope, Optimism, Self-efficacy, Resilience) in Student's Academic Commitment TT - نقش سرمایه های روانشناختی (امید، خوش بینی، خودکارآمدی، تاب آوری) در تعهد تحصیلی دانشجویان N2 - مقدمه: تعهد تحصیلی در دانشجویان متاثر از عوامل روانشناختی گوناگونی می­باشد. در این پژوهش به بررسی نقش سرمایه ­های روانشناختی (امید، خوش ­بینی، خودکارآمدی، تاب­ آوری) در تعهد تحصیلی دانشجویان پرداخته شد. روش: در این پژوهش رابطه ­ای نمونه­ ای به حجم 300 نفر از دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 96-1395 به شیوه تصادفی خوشه­ ای انتخاب شدند. به­ منظور جمع­ آوری داده­ ها پرسشنامه­ سرمایه­ های روانشناختی لوتانز (Luthans) و همکاران و مقیاس تعهد تحصیلی هیومن-وگل و رابه (Human-Vogel & Rabe) اجرا شد. به منظور محاسبه داده­ ها از نرم ­افزارهای SPSS-23 و Lisrel استفاده شد. یافته­ ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سرمایه­ های روانشناختی و تعهد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (0/426=r)، همچنین نتایج ناشی از آزمون معناداری ضرایب مسیر نشان داد که نقش سرمایه روانشناختی (امید، خوش­بینی، خودکارآمدی، تاب­آوری) بر تعهد تحصیلی معنادار می‌باشد (1/96t≥؛ 0/05P≤)، و سرمایه­ های روانشناختی با ضریب مسیر 0/51 قادرند 0/26 از واریانس تعهد تحصیلی را به طور مستقیم تبیین نماید. نتیجه گیری: نتایج حاضر از اهمیت سرمایه­ های روانشناختی در پیش­ بینی تعهد تحصیلی در دانشجویان حمایت می­ کنند، بر این اساس به نظر می­ رسد که به منظور افزایش تعهد تحصیلی در دانشجویان می­ بایست به نقش متغیرهای پیش­بین توجه شود. SP - 1 EP - 11 AU - Saadat, Sajjad AU - Davarpanah, Seyed Hedayatollah AU - Saeedpour, Fariba AU - Samiee, Fatemeh AD - Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran KW - Hope KW - Optimism KW - Self-efficacy Psychological Resilience KW - Academic Commitment UR - http://edcbmj.ir/article-1-1436-fa.html ER -