RT - Journal Article T1 - Relationship of Emotional Intelligence and Self-Concept with Students' Academic Achievement JF - Edu-Str-Med-Sci YR - 2014 JO - Edu-Str-Med-Sci VO - 7 IS - 5 UR - http://edcbmj.ir/article-1-635-fa.html SP - 287 EP - 291 K1 - Emotional Intelligence K1 - Self Concept K1 - Educational Status K1 - Students K1 - Nursing AB - اهداف: مهم‌ترین وظیفه نظام آموزشی، آماده‌ساختن دانشجویان برای کسب دانش و مهارت‌های شناختی و شغلی به‌منظور ورود به اجتماع است. لذا شناخت عواملی که منجر به پیشرفت تحصیلی دانشجویان می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی و خودپنداره با پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 99 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری- مامایی قاین در سال تحصیلی 92-1391 به‌صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامه‌های استاندارد هوش هیجانی بار- آن و خودپنداره راجرز استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی (آزمون T مستقل و ضریب همبستگی پیرسون) به‌کمک نرم‌افزار SPSS 14 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: بین میانگین نمرات هوش هیجانی، خودپنداره واقعی و خودپنداره آرمانی در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی‌داری وجود نداشت، ولی میانگین معدل در دختران به‌طور معنی‌داری بیشتر از پسران بود(0/001>p). بین پیشرفت تحصیلی با خودپنداره آرمانی و بین هوش هیجانی با خودپنداره آرمانی و خودپنداره واقعی رابطه مثبت و معنی‌دار وجود داشت. اما بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی (معدل) رابطه‌ای مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: خودپنداره بالای دانشجویان با پیشرفت تحصیلی آنان ارتباط دارد و دانشجویانی که خودپنداره بهتری دارند و برداشت خوبی از خود و توانایی‌های خود دارند از پیشرفت تحصیلی بالاتری برخوردارند. LA eng UL http://edcbmj.ir/article-1-635-fa.html M3 ER -