RT - Journal Article T1 - Simultaneous Promotion of Learning and Satisfaction by Cooperative Training JF - Edu-Str-Med-Sci YR - 2014 JO - Edu-Str-Med-Sci VO - 7 IS - 5 UR - http://edcbmj.ir/article-1-700-fa.html SP - 309 EP - 314 K1 - Learning K1 - Lectures K1 - Personal Satisfaction K1 - Midwifery AB - اهداف: در مطالعات گذشته، مشارکت دانشجو در امر تدریس، در افزایش موفقیت تحصیلی و کسب مهارت‌های ارتباطی موثر شناخته شده است. هدف از این مطالعه، مقایسه روش‌های مشارکتی تدریس با شیوه سنتی از نظر موفقیت تحصیلی و رضایتمندی دانشجویان بود. روش‌ها: این پژوهش نیمه‌تجربی روی 21 دانشجوی سال سوم مامایی در درس پزشکی قانونی در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 93-1392 انجام شد. 8 جلسه اول به‌روش سخنرانی و 8 جلسه دوم به‌روش مشارکتی اجرا شد. در پایان هر روش، آزمون علمی با میزان دشواری یکسان برگزار شد و دانشجویان پرسش‌نامه رضایت‌سنجی را که روایی و پایایی آن تایید شده بود، تکمیل کردند. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS 16 و آزمون آماری Tمستقل انجام شد. یافته‌ها: میانگین نمره آزمون علمی در روش مشارکتی با تفاوت معنی‌داری از روش سخنرانی بیشتر بود (0/0001>p). دانشجویان‏، روش مشارکتی را باعث افزایش انگیزه آموختن (6/66%)، افزایش صمیمت و ارتباط دانشجویان (1/80%)، افزایش بحث گروهی در داخل و خارج از کلاس (81%) و افزایش یادگیری مطالب درسی (9/80%) دانستند. همچنین میانگین کلی رضایت با اختلاف معنی‌داری در گروه مشارکتی بیشتر بود (0/0001>p). نتیجه‌گیری: به‌کارگیری روش‌های نوین مشارکتی در کلاس‌های تئوری دانشگاه علوم پزشکی، می‌تواند به افزایش یادگیری و درک دانشجویان و بهبود سطح مهارت‌های ارتباطی آنها کمک کند. LA eng UL http://edcbmj.ir/article-1-700-fa.html M3 ER -