Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1395
5
1
gregorian
2016
8
1
9
3
online
1
fulltext
fa
رابطه عملکرد خانواده با خودتنظیمی تحصیلی در دانشجویان پرستاری
Relationship Between the Family Function with Academic Self-Regulation among the Nursing Students
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>زمینه و اهداف:</strong> : جو حاکم بر خانواده زمینهساز بسیاری از مسائل افراد در تمامی مراحل زندگی بالاخص دوران تحصیل است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میزان عملکرد خانواده با خودتنظیمی تحصیلی در میان دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهر زاهدان صورت گرفت.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>روش بررسی: </strong>این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی با جامعه آماری کلیه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال تحصیلی 1394-1393 انجام گرفت. تعداد، 200 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای عملکرد خانواده اپشتاین، بالدوین و بیشاب (1983) و خودتنظیمی تحصیلی کانل و ریان (1987) استفاده گردید. دادهها در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی و روگرسیون گامبهگام) و با استفاده از نرمافزار <span dir="LTR">Spss-18</span> تحلیل شدند.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"></p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>یافتهها: </strong>نتایج بهدستآمده بیانگر همبستگی مثبت و معنادار بین عملکرد خانواده در همه ابعاد (حل مشکل، ارتباط، ایفای نقش، پاسخدهی عاطفی، آمیزش عاطفی، کنترل رفتار و عملکرد کلی) با خودتنظیمی تحصیلی در دانشجویان بود. نتایج رگرسیون نشان داد که از بین متغیرهای پیشبین، متغیرهای ایفای نقش و حل مسئله توانستهاند خودتنظیمی تحصیلی را در دانشجویان پرستاری پیشبینی کنند.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"></p><p dir="RTL" style="text-align: justify;"></p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>نتیجهگیری</strong>: خانواده و عملکرد آن بر خودتنظیمی دانشجویان تأثیرات مهمی دارد.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Background and Aims: </strong>The family mood is predisposing the most of the people issues in all stages of life, especially school day. The present research to be accomplished with the aim of the survey of the relationship between the rate of family function with academic self-regulation among the nursing students in the Zahedan university of medical science (Iran).</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Methods: </strong>This research method was descriptive- correlative one with the statistical population included all the nursing students in the Zahedan university of medical science at 2014-2015 year.200 students were selected as a sample according to convenience sampling method. For the data’s collection were used to the Epstein, Baldwin and Bishop Family function questionnaire (1983) and the Kanel and Ryan academic self-regulation questionnaire (1987). The data in descriptive (mean and standard deviation) and inferential statistics (correlation coefficient and step-by-step Regression) and were analyzed using the software Spss-18.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Results: </strong>The results indicate that there was a positive and significant correlation between the family function in all dimensions (problem – solving, communication, role, emotional response, emotional association, behavior control, and general control) with the academic self-regulation in the nursing students. The regression analysis showed that among the predictor variables, the role and problem- solving variables could predict the academic self-regulation in the nursing students.</p>
<p style="margin: 0in 0in 0pt; line-height: 150%; unicode-bidi: embed; direction: ltr; text-align: justify;"><strong>Conclusions: </strong>the family and its performance have important effects on the student’s self-regulation.</p>
خانواده, خودتنظیمی, دانشجویان
Family, Self-Control, Students
186
193
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1276-1&slc_lang=fa&sid=1
Farhad
Kahrazee
فرهاد
کهرازئی
farhad_kahraz@ped.usb.ac.ir
100319475328460020373
100319475328460020373
Yes
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
Behzad
Rigi Kooteh
بهزاد
ریگی کوته
Behzadrigi1367@gmail.com
100319475328460020374
100319475328460020374
No
Department of Clinical Psychology, Faculty of Behavioral Sciences, University Of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران