Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1396
5
1
gregorian
2017
8
1
10
3
online
1
fulltext
fa
شناسایی و تحلیل مولفه های تاثیر گذار بر ابقاء دانشجو در محیط یادگیری الکترونیکی
Identify and Analyze The Components Affecting The Atudents’ Retention in E-learning Environment
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
Theories of Learning and Teaching in Medical Sciences
پژوهشی اصيل
Original Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><span style="font-size:12px;"><strong><span style="color:black;">اهداف: </span></strong><span style="color:black;">هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل مؤلفههای مؤثر بر ابقاء دانشجویان در محیط یادگیری الکترونیکی است</span><span dir="LTR"><span style="color:black;">. </span></span><br>
<strong><span style="color:black;">روش ها:</span></strong><span style="color:black;">این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شناسایی عوامل تأثیر گذار بر ابقاء دانشجو بر اساس پیشینه نظری و تجربی، پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی است. در تدوین این پژوهش مفاهیم و مبانی نظری مرتبط، مربوط به سال 2000 تا 2016 مورد مطالعه ی دقیق قرار گرفت و مؤلفههای های دخیل در ابقاء دانشجو استخراج شد. این مؤلفهها در قالب پنج (5) بعد مطرح شدند و بر اساس آن ها پرسشنامه ای با تعداد 56 گویه تهیه، تنظیم و برای 30 متخصص در زمینه آموزش الکترونیکی ارسال شد تا اولویت بندی مؤلفهها و شاخص ها به طور دقیق شناسایی شود. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات </span>متخصصان تایید گردید و پایایی آن نیز به روش آلفای کرونباخ 84% به دست آمد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار v18<span dir="LTR">Spss </span>، آزمون ناپارامتری فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت<span dir="LTR">.</span><br>
<strong>یافته ها:</strong>نتایج نشان داد که به ترتیب عوامل مربوط به یادگیرنده، دوره، یاد دهنده، تکنولوژی و محیط یادگیرنده در ابقاء دانشجو مؤثر هستند.<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong>برای نگهداشت هر چه بیشتر دانشجو در محیط یادگیری الکترونیکی نیاز به توجه ویژه به مهارتهای مدیریتی و کامپیوتری دانشجو، عامل تعامل، حمایت سازمانی، مهارت و نگرش یاد دهنده، کیفیت تکنولوژی، کیفیت اینترنت و ایجاد محیط حمایتی داریم تا دانشجویان بیشتر بر تکمیل دوره های آموزش الکترونیک تشویق شوند<span dir="LTR">.</span></span></span><br>
</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Aims:</strong> The present study was done to identify and analyze the components affecting the students’ retention in e-learning environment.<br>
<strong>Methods: </strong>This research is applied in terms of its purpose and is exploratory mixed method in terms of the recognition of factors affecting the retention of students on the basis of theoretical and experimental background. The concepts and related theoretical foundations were exactly examined in this study (from 2000 to 2016) and affective components were explored in students’ retention. The components were based on five aspects and a questionnaire containing fifty-six questions was prepared and sent to 30 experts in the field of e-learning to precisely prioritize the components and indices. The questionnaire validity was affirmed according to experts’ ideas and its reliability was obtained 84% through Cronbach's Alfa method. Research data were analyzed using SPSS Version 18 software and Friedman nonparametric test.<br>
<strong>Results: </strong>The results showed that the factors related to learner,courses, tutors, technology and learner environment were prioritized respectively.<br>
<strong>Conclusion:</strong> To maintain more students in e-learning environment, some factors are required to encourage more students to continue the electronic course: special attention to students’ management and computer skills, interaction factor, organizational support, instructor ability and attitude, technology quality, internet quality and providing supportive environment. <br>
</p>
یادگیری الکترونیک, شناسایی و تحلیل, ابقاء دانشجو
E-learning, Identification and Analysis, Students’ Retention
189
202
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1491-1&slc_lang=fa&sid=1
Nahid
Ojaghi
ناهید
اوجاقی میرکوهی
na_oj60@yahoo.com
100319475328460020357
100319475328460020357
Yes
Department of Educational Sciences, Payame Noor University, I.R. of Iran
گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
Zohreh
Esmaeili
زهره
اسمعیلی
100319475328460020358
100319475328460020358
No
Department of Educational Sciences, Payame Noor University, I.R. of Iran
گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
Mohammad Reza
Sarmadi
محمدرضا
سرمدی
sarmadi@pnu.ac.ir
100319475328460020359
100319475328460020359
No
Department of Educational Sciences, Payame Noor University, I.R. of Iran
گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
Bahman
Saeidipou
بهمن
سعیدی پور
bahman_saeidipour@yahoo.com
100319475328460020360
100319475328460020360
No
Department of Educational Sciences, Payame Noor University, I.R. of Iran
گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران