Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1397
2
1
gregorian
2018
5
1
11
1
online
1
fulltext
fa
بازتاب اخلاق حرفهای در کتب درسی رشته پرستاری در دوره کارشناسی
The reflection of professional ethics in undergraduate nursing textbooks
رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
New Approaches to Curriculum Design
پژوهشی اصيل
Original Research
<p style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> مفهوم اخلاق حرفهای یکی از مهمترین مباحثی است که در سالهای اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. از طرفی هم اهمیت این مفهوم در حوزه پرستاری اهمیتی فوق العاده است و دانشگاهها و مراکز آموزشی باید بیشتر به این مفهوم توجه کنند. لذا بر این اساس؛ این پژوهش با هدف میزان توجه به اخلاق حرفهای در کتب تخصصی رشته پرستاری در دوره کارشناسی صورت گرفته است.<br>
<strong>روش کار:</strong> روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع تحلیل محتوا میباشد و بر اساس هدف نیز از نوع کاربردی است. در پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع از یکی از فنون تحلیل محتوا یعنی تحلیل مقولهای استفادهشده است. جامعه آماری این پژوهش شامل شش کتاب تخصصی رشته کارشناسی پرستاری است که در طی دوره کارشناسی توسط استادان برای دروس مختلف به دانشجویان معرفیشده است. جهت جمعآوری اطلاعات از چک لیست محقق- ساخته استفاده گردید. این چک لیست دارای 8 مؤلفه اصلی و 32 مؤلفه فرعی بود. جهت اطمینان از پایا بودن ابزار، ضریب پایایی مصححان محاسبه گردید که میزان آن 85/0 به دست آمد. در این تحقیق، واحد تجزیهوتحلیل، جمله بود.<br>
<strong>یافتهها:</strong> با توجه به بررسیهای صورت گرفته بر روی شش کتاب تخصصی این رشته و بررسی جملات هر یک از این کتابها، نتایج این تحقیق حاکی از این است که در محتوای این کتابها مفهوم اخلاق حرفهای و مؤلفههای آن در سطح مطلوبی انعکاس پیدا نکرده است.<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که علی رغم توسعه گستره مفهومی مباحث مربوط به اخلاق حرفهای در غالب رشتههای تحصیلی، اما در عمل، کتب تخصصی رشته پرستاری توجه چندانی به این مفهوم نداشتهاند و به صورت سطحی و گذرا به آن پرداختهاند</p>
<p></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> The concept of professional ethics is one of the most important issues which in recent years have been highly regarded. On the other hand this concept is extremely important in the field of nursing so universities and educational institutions should pay attention to this concept. Therefore, this study aimed to the reflection of professional ethics in undergraduate nursing textbooks.<br>
<strong>Methods:</strong> This research is descriptive and the type of content analysis and with respect to the goal is applied research. In the present study due to the nature of the subject, categorical analysis is used. Statistical population consisted of six nursing textbooks that during the period of formal education, introduced by Professors for nursing students. Was used researcher-made check list to collect information. This check list has 8 main components and subcomponent was 32. To ensure the reliability of the check list, William Scott's formula was used. In this study, the unit of analysis was sentence.<br>
<strong>Results:</strong> According to a survey conducted on the six textbooks and the sentences of these books, results showed that the concept of professional ethics and its components are not reflected in an appropriate level.<br>
<strong>Conclusions:</strong> According to the findings of this study can be concluded that despite the growth of the conceptual issues of professional ethics in most fields of study,but in practice, nursing textbooks have paid little attention to this concept and attention is very superficial</p>
<p></p>
اخلاق حرفه ای, کتب درسی, رشته پرستاری.
Professional ethics, textbooks, nursing.
15
21
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-762-2&slc_lang=fa&sid=1
Sirous,
Asadian
سیروس
اسدیان
dr.sasadian@gmail.com
100319475328460020909
100319475328460020909
Yes
Department of Education, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
Behbood
Yarigholi
بهبود
یاری قلی
behboud.yarigholi@yahoo.com
100319475328460020910
100319475328460020910
No
Department of Education, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
Vahideh,
Rahimzadeh
وحیده
رحیم زاده
vahideh.rahimzadeh68@gmail.com
100319475328460020911
100319475328460020911
No
Department of Education, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان