Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1397
2
1
gregorian
2018
5
1
11
1
online
1
fulltext
fa
پیش بینی انگیزش درونی- بیرونی برای یادگیری بر اساس سبکهای اسنادی و خودکارآمدی در دانشجویان علوم پزشکی
The Prediction of Internal-External Motivation for Learning Based on Attribution Styles and Self-Efficacy in Medical Sciences Students
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> انگیزش شامل عوامل هوشیار و ناهشیار فعالیتهایی روانی انسان است و تحتتاثیر فرآیندهای شناختی، عاطفی و رفتاری قرار دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف پیشبینی انگیزش درونی- بیرونی برای یادگیری بر اساس سبکهای اسنادی و خودکارآمدی در دانشجویان علوم پزشکی انجام شد.<br>
<strong>روش کار:</strong> روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهآماری دانشجویان رشتههای پزشکی، داروسازی، بهداشت و دندانپزشکی دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی تهران در سال تحصیلی 1394- 1395 بودند که 170 نفر به روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای سبک اسنادی سلیگمن و همکاران، خودکارآمدی جروسلم و شوارتر و راهبردهای انگیزش یادگیری قدمپور جمعآوری و بوسیله آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تحلیل شدند.<br>
<strong>یافتهها:</strong> سبکاسنادی مثبت و خودکارآمدی میتوانند انگیزش درونی برای یادگیری را به طور معناداری پیشبینی کنند و خودکارآمدی سهم بیشتری در پیشبینی انگیزش درونی دارد (01/0 > P). همچنین سبک اسنادی منفی و خودکارآمدی میتوانند انگیزش بیرونی برای یادگیری را به طور معناداری پیشبینی کنند و خودکارآمدی به طور معکوس در پیشبینی انگیزش بیرونی سهم دارد (01/0 > P).<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد میکند که ویژگیهای شناختی سبک اسنادی مثبت و خودکارآمدی در پدیدآیی انگیزش درونی برای یادگیری نقش دارند و سبکاسنادی منفی و خودکارآمدی در پدیدآیی انگیزش بیرونی برای یادگیری در دانشجویان نقش دارند. لذا به منظور ارتقاء سطح انگیزش تحصیلی درونی دانشجویان و پیشگیری از تاثیرات آسیبزای سبک اسنادی منفی در بروز مشکلات تحصیلی، لازم است زمینه بهبود سبک اسنادی مثبت و خودکارآمدی فراهم شود.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Motivation involves conscience and unconscious factors of human mental activities and was effected by cognitive, affective and behavioural process. Therefore, Present study aimed to predict of internal-external motivation for learning based on attribution styles and self-efficacy in Medical Sciences students.<br>
<strong>Methods:</strong> Methodology was descriptive-correlation. Population was students of medicine, pharmacy, hygiene and dentistry in Shahid Beheshti University, Tehran Iran in academic year 2016-2017 that 170 participants were multiple cluster sampling selected. Data were collected using questionnaires of Seligman & et al, s attribution style, Jeroslm & Shvarta,s self-efficacy and Ghadampour,s motivational strategies and analyzed by Pearson correlation and multiple regression.<br>
<strong>Results:</strong> Positive attribution style and self-efficacy can significantly predict internal motivation for learning and self-efficacy have more part in predicting internal motivation (P < 0.01). Negative attribution style of and self-efficacy can significantly predict external motivation for learning and self-efficacy negatively predict external motivation (P < 0.01).<br>
<strong>Conclusions:</strong> The results provide some evidence to suggest that cognitive traits of positive attribution style and self-efficacy effect on genesis of internal motivation for learning in students and negative attribution style and self-efficacy effect on genesis of external motivation for learning. Therefore, in order to promote the level of internal educational motivation in students and to prevent pathologic effects of negative attribution style in educational problems, it is necessary; improve positive attribution style and self-efficacy.</div>
انگیزش درونی- بیرونی, یادگیری, خودکارآمدی, سبک اسنادی, دانشجویان علوم پزشکی
Internal-External Motivation, Self-Efficacy, Attribution Styles, Medical Sciences Students
9
14
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1542-1&slc_lang=fa&sid=1
Asghar
Jafari
اصغر
جعفری
as-Jafari@sbu.ac.ir
100319475328460021194
100319475328460021194
Yes
University of Kashan, Kashan, Iran
دانشگاه کاشان، کاشان، ایران