Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1396
7
1
gregorian
2017
10
1
10
5
online
1
fulltext
fa
بررسی شکاف استقلال دانشگاهی ازدیدگاه خبرگان دانشگاهی (مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی بابل و صنعتی نوشیروانی)
The Study of Academic Independence Gap Based on University Experts (The Case of Babol University of Medical Sciences and Noushirvani Technical University)
سلامت
Health
توصيفی و نظرسنجی
Descriptive & Survey
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و اهداف:</span></span></strong> <span style="font-family:b nazanin;">دستیابی</span> <span style="font-family:b nazanin;">به</span> <span style="font-family:b nazanin;">استقلال دانشگاهی</span> <span style="font-family:b nazanin;">مطلوب، مستلزم</span> <span style="font-family:b nazanin;">ایجاد ساختارها و برنامههای مناسب است. این</span> <span style="font-family:b nazanin;">پژوهش</span> <span style="font-family:b nazanin;">با هدف</span> <span style="font-family:b nazanin;">بررسی شکاف استقلال دانشگاهی از دیدگاه</span> <span style="font-family:b nazanin;">خبرگان</span> <span style="font-family:b nazanin;">دانشگاه صنعتی نوشیروانی</span> <span style="font-family:b nazanin;">و دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام</span> <span style="font-family:b nazanin;">گرفت.</span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">روش بررسی: </span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;">پژوهش حاضر از نوع توصیفی</span>–<span style="font-family:b nazanin;"> پیمایشی است. جامعه آماری آن شامل 50 نفر از خبرگان دو دانشگاه صنعتی نوشیروانی و دانشگاه علوم پزشکی بابل است و به منظور گردآوری دادهها، از دو پرسشنامه محقق ساخته (وضعیت موجود و مطلوب استقلال دانشگاهی) استفاده شده و برای تحلیل دادهها، از آزمون ویلکاکسون با بهرهگیری از نرمافزار </span><span dir="LTR">Spss18</span><span style="font-family:b nazanin;"> بهره برده شده است.</span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها: </span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;">در هر دو دانشگاه، در تمامی ابعادِ استقلالِ دانشگاهی شکاف وجود دارد. در دانشگاه صنعتی نوشیروانی، این شکافها مربوط میشوند به ابعاد استقلال کارکنان، استقلال حقیقی، استقلال سازمانی، آزادی علمی و استقلال مالی و در دانشگاه علوم پزشکی بابل مربوط هستند به استقلال سازمانی، استقلال کارکنان، آزادی علمی، استقلال حقیقی و استقلال مالی. شکاف استقلال مالی، استقلال سازمانی و آزادی علمی در دانشگاه علوم پزشکی بیشتر از دانشگاه نوشیروانی است و شکاف استقلال حقیقی و کارکنان، در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بیشتر دیده میشود.</span><br>
<br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری</span></span></strong>: <span style="font-family:b nazanin;">وجود شکاف بین وضع موجود و مطلوب تمامی ابعاد استقلال دانشگاهی در دو دانشگاه، بیانگر این است که استقلال دانشگاهی مطالبهای است که </span><span style="font-family:b nazanin;">این دو دانشگاه </span><span style="font-family:b nazanin;">در جستجوی آن هستند. گرایش به کسب مؤلفههای استقلال دانشگاهی در این دانشگاهها و ادراک خلأ موجود، نشاندهنده تمایل به</span> <span style="font-family:b nazanin;">توسعهیافتگی است. برنامهریزی برای کاهش یا رفع شکاف موجود، تنها راه دستیابی به استقلال دانشگاهی مطلوب است.</span><br>
</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Background and Aims: </strong>Achieving the desirable academic independence, requires the creation of appropriate structures and programs. This study has conducted with the aim of investigating the academic independence gap, from the Noshirvani and Medical Sciences University experts’ viewpoint.<br>
<strong>Methods: </strong>This study is descriptive-survey. The statistical population consisted of 50 experts of two Noshirvani and Medical Sciences University. In order to collect data, two researcher- made questionnaire (current and desirable situation of academic independence) were used. To analyze the data, Wilcoxon test was used by means of software spss18.<br>
<strong>Results: </strong>There are gaps in all aspects of academic independence in both Universities. In Noshirvani University, the maximum to minimum gap is related to the staff, actual, organizational, financial independence, and academic freedom dimensions and in Babol Medical Sciences University, it includes organizational, staff, actual, financial independence, and academic freedom. Financial and organizational independence gap, and academic freedom in Medical Sciences University is rather than of Noshirvani University and staff and actual independence gap of the Noshirvani University is more than the Medical Sciences University.<br>
<strong>Conclusions: </strong>the presence of a gap between the present and desirable status of all aspects of academic independence in two universities, indicate the demand of academic independence. The tendency to acquire academic independence components in these universities and existing gap perception, represents the desire to growth and development. Planning and enforcement actions to reduce or eliminate existing gap are the key factors for achieving the desired academic independence and, consequently, the development in all fields.</p>
استقلال مالی, استقلال حقیقی, استقلال سازمانی, آزادی علمی, استقلال کارکنان, شکاف
Financial Independence, actual Independence, Organizational Independence, Academic freedom, Staff Independence,gap
334
344
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1552-1&slc_lang=fa&sid=1
Jamileh
Aqatabar Roudbari
جمیله
آقاتبار رودباری
j.aqatabar@yahoo.com
100319475328460019958
100319475328460019958
No
Office of development and Innovation in Education, Vice Chancellor of Education, Babol University of Medical Science, Babol, Iran
دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
Tahereh
Agha Mirzaei
طاهره
آقامیرزایی
taghamirzaee@yahoo.com
100319475328460019959
100319475328460019959
No
Department of Management, Faculty of Management, Mazazndaran University of Science and Technology, Babol, Iran
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و فناوری، دانشگاه علوم و فنون مازندران، بابل، ایران
Khadijeh
Barimani
خدیجه
بریمانی
kh_barimani@yahoo.com
100319475328460019960
100319475328460019960
No
Department of Student Affairs, School of Health, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
Reza
Yousefi Saeedabadi
رضا
یوسفی سعیدآبادی
ruosefi@yahoo.coml
100319475328460019961
100319475328460019961
Yes
Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Sari,Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری،ایران