Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
11
3
online
1
fulltext
fa
نقش خودکارآمدی تحصیلی و خود ناتوانسازی تحصیلی در اهمالکاری تحصیلی دانشجویان
The Role of academic self-efficacy and academic self-handicapping in academic Procrastination
آموزش مجازی علوم پزشکی
Virtual Medical Education
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه:</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> اهمالکاری تحصیلی یکی از متغیرهای شایع در دانشجویان است که لزوم توجه به آن و بررسی متغیرهای تأثیرگذار بر آن ازجمله خود ناتوانسازی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی اهمیت بسیاری دارد. لذا پژوهش حاضر باهدف نقش خودکارآمدی تحصیلی و خود ناتوانسازی تحصیلی در اهمالکاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند انجام شد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">روشها:</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> پژوهش حاضر ازجمله پژوهشهای همبستگی که به روش نمونهگیری طبقهای تعداد 120 نفر از دانشجویان پسر پردیس شهید باهنر بیرجند انتخاب و پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)،</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">خود ناتوانسازی تحصیلی میجلی و همکاران (2000) و خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ (2002) را تکمیل نمودند. جهت تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی مانند جداول توزیع فراوانی، محاسبه میانگین، انحراف معیار و نیز از شاخصهای آمار استنباطی، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها:</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> نتایج نشان داد که بین متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی (34/0- = </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">R</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) رابطه منفی و معنی دار، خود ناتوانسازی تحصیلی با اهمالکاری تحصیلی (21/0 = </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">R</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین این دو متغیر باهم مقدار 16/0 واریانس اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی میکنند.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه گیری:</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> نتایج پژوهش توجه بیشتر مسئولین و متصدیان تعلیم و تربیت و مؤسسات آموزش عالی را در زمینه اهمالکاری تحصیلی دانشجویان را میطلبد.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction</strong><strong>:</strong> Academic procrastination is one of the prevalence variables in students and the varibles affecting it, such as academic self-handicapping and self-efficacy should be examined. Thus, this study aimed to investigate the role of academic self-efficacy and academic self-handicapping In Academic dawdle Bahonar University.<br>
<strong>Methods:</strong> This study is a correlational study that stratified sampling, 120 students from Birjand Shdndabzar<span dir="RTL">.</span> Research tools Scale Academic dawdle Rasblvm & Solomon (1984), academic self-handicapping Medgley & et al (2000) academic self- McIlroy & Bunting (2002).Were completed. For data analysis, descriptive statistics such as frequency tables, mean, standard deviation and inferential statistics, correlation and multiple linear regressions were used.<br>
<strong>Results:</strong> Results showed that academic self-efficacy and Academic dawdle (R = -0.34) academic self-handicapping with Academic dawdle (R = 0.21) There was a significant negative correlation. Together these two variables also predict Academic dawdle amount of variance 16.0.<br>
<strong>Conclusions:</strong> The results of the study and operators more attention to education and higher education institutions in the field of Academic dawdle sectors.<strong><span dir="RTL"></span></strong></div>
خودکارآمدی تحصیلی , خود ناتوانسازی تحصیلی , اهمالکاری تحصیلی
Academic self-efficacy, Academic self-handicapping, Academic dawdle
105
110
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1574-1&slc_lang=fa&sid=1
Iraj
Mehdizadeh
ایرج
مهدی زاده
Mahdizadeh_iraj45@yahoo.com
100319475328460022369
100319475328460022369
Yes
Department of Education Management, Isfahan University, Isfahan, Iran
گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Saeed
Rajaeepoor
سعید
رجایی پور
Mahdizadeh_iraj45@yahoo.com
100319475328460022370
100319475328460022370
No
Department of Educational Sciences, Isfahan University, Isfahan, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Reza
Hoveida
رضا
هویدا
Mahdizadeh_iraj45@yahoo.com
100319475328460022371
100319475328460022371
No
Department of Educational Sciences, Isfahan University, Isfahan, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Mojtaba
Salmabadi
مجتبی
سلم آبادی
salmabady68.counseling@gmail.com
100319475328460022372
100319475328460022372
No
Department of Family Counseling, Allameh Tabatabaee University, Tehran, Iran
گروه مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران