Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1397
2
1
gregorian
2018
5
1
11
1
online
1
fulltext
fa
رابطه انگیزش پیشرفت و فرسودگی تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه تهران
Relationship between Achievement Motivation and Academic Burnout Mediating Role of Self-Efficacy Tehran University students
تعامل دانشجویان با آموزش
Student Interaction with Education
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه انگیزش پیشرفت و فرسودگی تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی در دانشجویان انجامشده است.<br>
<strong>روش کار:</strong> روش پژوهش با توجه به هدف کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی و بهصورت همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه تهران میباشد که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای تعداد 405 نفر بهصورت تصادفی انتخابشدهاند. ابزار پژوهش پرسشنامه بود که به همین منظور از پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو یا مسلش و خودکارآمدی شرر استفاده شد. پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرون باخ محاسبهشده است.<br>
<strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که رابطه معنیدار و مثبتی بین انگیزش پیشرفت و خودکارآمدی، رابطه معنیدار و منفی بین انگیزش پیشرفت و فرسودگی تحصیلی و رابطه معنیدار و منفی بین خودکارآمدی و فرسودگی تحصیلی وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که خودکارآمدی نقش میانجی را در رابطه بین انگیزش پیشرفت و فرسودگی تحصیلی بازی میکند.<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> انگیزش پیشرفت بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان تأثیر مثبت بسزایی دارد یعنی با افزایش میزان انگیزش پیشرفت از فرسودگی تحصیلی دانشجویان کاسته میشود و با کاهش میزان انگیزش پیشرفت، فرسودگی تحصیلی دانشجویان بیشتر میشود و نیز تقویت متغیر خودکار آمدی میتواند بهعنوان عاملی برای افزایش انگیزش پیشرفت و کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان باشد.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction: </strong>This study aimed to determine the relationship between achievement motivation and self-efficacy in students' academic burnout with the mediation is done<br>
<strong>Methods:</strong> Method according to purpose and the method of data collection is the descriptive and correlation method. The study sample was composed of all students at Tehran University that Using a Cochran's formula and stratified sampling 405 persons were randomly selected. The research instrument was a questionnaire for this purpose achievement motivation questionnaire, Maslach burnout inventory or brush and education and self-Scherrer was used.<br>
<strong>Results:</strong> The results showed that there a significant and positive relationship between achievement motivation and self-efficacy, and a significant negative correlation between achievement motivation and academic burnout and significant relationship and negative self-efficacy and academic burnout. The results of path analysis showed that self-efficacy as a mediator in the relationship between motivation and academic burnout plays.<br>
<strong>Conclusions:</strong> The motivation on students' academic burnout has a significant positive effect, that is, with increasing the amount of motivation, the students' academic burnout decreases and with the decrease of the motivation, the students' academic burnout will increase, and the strengthening of the self-efficacy variable can be used as an agent to increase the motivation and reduce the burnout of Students.</div>
انگیزش پیشرفت, فرسودگی تحصیلی, خودکارآمدی
Motivation, Academic Burnout, Self-Efficacy
139
147
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1590-1&slc_lang=fa&sid=1
Javad
Pourkarimi
جواد
پورکریمی
100319475328460021120
100319475328460021120
No
Assistant Professor, Department of Management and Educational Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tehran University, Tehran, Iran
دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
Yasaman
Mobinrahni
یاسمن
مبین رهنی
y.mobin.r@gmail.com
100319475328460021121
100319475328460021121
Yes
MA, Department of Management and Educational Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tehran University, Tehran, Iran
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران