Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1397
4
1
gregorian
2018
7
1
11
2
online
1
fulltext
fa
مروری بر وضعیت آسکی در ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری و مامایی ایران
A review on OSCE for clinical evaluation of nursing and midwifery students in Iran
آموزش مجازی علوم پزشکی
Virtual Medical Education
مروری سيستماتيک
Systematic Review
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">مقدمه:</span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"> علیرغم مقالات اصیل متعدد در ارتباط با آسکی در ارزشیابی بالینی پرستاری و مامایی در ایران، مشخص نیست بر اساس شواهد حاصل از آنها روایی و پایایی آسکی تأیید میشود و برای ارزشیابی بالینی دانشجویان روش مناسبی است؟ جهت پاسخ به این سؤالات مرور مطالعات موجود صورت گرفت تا وضعیت آسکی را در ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری و مامایی ایران مشخص سازد</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">.</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">روش کار:</span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"> در این مطالعه مروری، پایگاههای اطلاعاتی بین المللی </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">Web of Science</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">، </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">Scopous</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">، </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">Proquest</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"> و</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">Pubmed </span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"> و پایگاههای داده ایرانی مانند </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">Irondoc</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">، </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">Magiran</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">، </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">SID</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"> برای یافتن مطالعات انتشاریافته در فاصله سالهای 2000 تا 2017 با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط جستجو شدند. متن کامل مقالات انتخاب شده توسط دو مرورگر بررسی و یافتههای مشابه مطالعات در قالب مضمون طبقه بندی گردید</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">.</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">یافتهها:</span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"> در مجموع 23 مطالعه مرور شد. این مطالعات مهارت بالینی دانشجویان (11 مطالعه)، روایی و پایایی آزمون (4 مطالعه)، رضایتمندی و دیدگاه دانشجویان (6 مطالعه) و عوامل تنش زا و اضطراب ناشی از آسکی (2 مطالعه) را بررسی کردهاند. ضرورت ارزشیابی بالینی از طریق آسکی، آسکی آزمونی روا و پایا، آسکی تجربهای رضایت بخش برای دانشجویان، آسکی و یادگیری دانشجویان و تلفیق تئوری و بالین، آماده سازی محیط، مربیان و دانشجویان قبل از برگزاری آزمون از یافتههای اصلی به دست آمده بود</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">.</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">نتیجه گیری:</span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"> مرور شواهد موجود نشان میدهد در نظام ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری و مامایی ایران، آسکی آزمونی روا و پایا و مهمترین نقطه قوت آن، رضایت بخش بودن آن برای دانشجویان است. در راستای عملکرد بهتر دانشجویان در طی آزمون، برنامه ریزیهای دقیقتری قبل از برگزاری آزمون نیاز است.</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><strong>Introduction:</strong> Despite many original articles about OSCE in clinical evaluation of nursing and midwifery students in Iran, it has not been determined its reliability and validity is confirmed based on existence evidences and this method is an effective and qualified for students clinical evaluation? A literature review was done to answer these questions and to determine the OSCE status in clinical evaluation of nursing and midwifery students in Iran.<br>
<strong>Methods:</strong> in this review, Web of Science, Scopous, Proquest and Pubmed databases and Iranian databases such as SID, Magiran and Irondoc were searched using English and Persian keywords between 2000 and 2017 to find related articles.The full texts of extracted studies were reviewed and their main results were extracted. Them similar results were categorized and presented descriptively.<br>
<strong>Results:</strong> 23 studies were reviewed. These studies had assessed students’ clinical skills (11 items), reliability and validity (4 items), students’ satisfaction and point of view (6 items), tension and anxiety associated with OSCE (2 items). The need for clinical evaluation through OSCE, OSCE as a reliable and valid examination, OSCE as a satisfied experience, OSCE and student learning and theory and clinical integration, preparing the environment, teachers and students before OSCE were the main findings of the review.<br>
<strong>Conclusions:</strong> The review of existence evidences showed that OSCE is a valid, reliable and appropriate method for clinical evaluation of nursing and midwifery students in Iran and the most important point of its strength is students’ satisfaction. To improve the students’ performance during the test, the more detailed planning before the test is needed.</span></div>
ارزشیابی بالینی ساختارمند عینی, دانشجویان, پرستاری, مامایی, ایران, مرور متون
Objective Structures Clinical Evaluation, Nursing, Midwifery, Students, Iran, Review
73
82
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1671-1&slc_lang=fa&sid=1
kobra
salehi
کبری
صالحی
k_salehi@nm.mui.ac.ir
100319475328460021793
100319475328460021793
Yes
Department of Reproductive Health, Student Research Committee, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
zahra
salehi
زهرا
صالحی
z_salehi@nm.mui.ac.ir
100319475328460021794
100319475328460021794
No
Department of Adult Health Nursing, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
mahsa
shakour
مهسا
شکور
ms.shakour@gmail.com
100319475328460021795
100319475328460021795
No
Educational Development Center, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran
مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
fariba
haghani
فریبا
حقانی
fariba.haghani@gmail.com
100319475328460021796
100319475328460021796
No
Department of Medical Education, Education Development and Study Management Centre, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران