Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1397
10
1
gregorian
2019
1
1
11
5
online
1
fulltext
fa
مقایسه روش آموزش از طریق شبکه اجتماعی و آموزش حضوری و تأثیر آن بر میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان بزرگسال در درس علوم اجتماعی
Comparing The Method Of Teaching Through Social Network And Face Training And Its Impact On The Level Of Learning And Retention Of Adult Students In The Social Sciences
روشهای نوین تدریس در علوم پزشکی
New Methods of Teaching in Medical Sciences
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">مقدمه:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">هدف پژوهش حاضر با هدف مقایسه روش آموزش از طریق شبکه اجتماعی و آموزش حضوری و تأثیر آن بر میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان بزرگسال در درس علوم اجتماعی صورت گرفت.</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">روش کار:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> در این پژوهش از روش شبهآزمایشی با دو گروه آزمایش استفاده شده است. طرح پژوهش پیش آزمون پس آزمون بود. جامعه آماری</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> این پژوهش کلیه</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> دانشآموزان مدرسه بزرگسال پسرانه غیردولتی خوارزمی شهر خرمدره میباشند که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از نمونهگیری تصادفی، یک کلاس 30 نفره از این مدرسه به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب گردید. برای تعیین میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان از آزمونهای محققساخته استفاده شد. </span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">جهت تجزیه و تحلیل یافتهها</span></span></span> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">در بخش آمار توصیفی، شاخصهای میانگین و انحراف استاندارد نمرات مورد بررسی قرار گرفته است و در بخش آمار استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس، آزمون واریانس چندمتغیره استفاده گردیده.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">یافتهها:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> یافتهها در خصوص فرضیه اول نشان داد، </span>یادگیری دانشآموزان حاضر در دوره شبکه اجتماعی تلگرام بیشتر از آموزش حضوری بوده است (556/9 = </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">f</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">، 05/0 > </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">). </span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">همچنین فرضیه دوم نشان داد میزان یادداری دانشآموزان حاضر در دوره شبکه اجتماعی تلگرام بیشتر از آموزش حضوری بوده است (056/7 = </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">f</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">، 05/0 > </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">)</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> بهکارگیری شبکههای اجتماعی مجازی میتواند فرصتی برای بهبود تدریس و یادگیری باشد. با توجه به امکاناتی که شبکههای اجتماعی مجازی در اختیار آموزش قرار دادهاند، معلمان و اساتید میتوانند در زمینه کیفیت تدریس خود و تعمیق یادگیری، یادداری مطالب و افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان از این شبکهها بهره گیرند.</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> This study was carried out aimed to comparing the method of teaching through social network and face training and its impact on the level of learning and retention of adult students in the social sciences.<br>
<strong>Methods:</strong> A Quasi-Experimental method was used with two experimental in this study. The pretest-posttest with control group was used in this study. The population of this study includes all students of kharazmi private adult male school in khoramdar who studied in the academic year 2015-2016. Random sampling method was used in this study and a 30-member class from this school was selected as sample. The researcher-made tests were used to determine the rate of students' learning and retention. The indices of average and standard deviation of scores have been investigated to analyze the findings in the descriptive statistics section. Analysis of covariance (ancova), multivariate analysis of variance test have been used in the inferential statistics.<br>
<strong>Results:</strong> According to the findings of the first hypothesis, the students' learning who use telegram social network was more than in-person training (f = 9.556, P < 0.05). Also, the second hypothesis showed that the rate of students' retention during the telegram social network was more than in-person training (f = 7.065, P < 0.05).<br>
<strong>Conclusions:</strong> Deploying virtual social networks can be an opportunity to improve teaching and learning. Teachers and professors can use these networks to improve the quality of their teaching and deepen their learning, content retention, and increase the student's academic achievement due to the possibilities offered by virtual learning networks.</div>
<span dir="RTL"></span>
شبکه اجتماعی مجازی, آموزش حضوری, یادگیری, یادداری, دانشآموز بزرگسال.
Virtual Social Network, In-Person Training, Learning, Retention, Adult Student.
25
32
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1876-1&slc_lang=fa&sid=1
mahdi
komasi
مهدی
کماسی
mehdikomasi88@gmail.com
100319475328460023277
100319475328460023277
Yes
Master's Degree in Instructional Technology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
khadijeh
aliabadi
خدیجه
علی آبادی
aliabadikh@atu.ac.ir
100319475328460023278
100319475328460023278
No
Associate Professor of Instructional Technology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
esmail
zareii zavaraki
اسماعیل
زارعی زوارکی
zavaraki@atu.ac.ir
100319475328460023279
100319475328460023279
No
Associate Professor of Instructional Technology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران