Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1398
5
1
gregorian
2019
8
1
12
3
online
1
fulltext
fa
ارزیابی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1396
Assessment of Academic Self - Efficacy of Students of Qom University of Medical Sciences in 2017-2018
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
Research in Medical Science Education
پژوهشی اصيل
Original Research
<span style="font-size:16px;"><span style="font-family: iransans;"><strong>مقدمه:</strong> دستیابی به موفقیت تحصیلی و پیشرفت به عنوان هدف غایی فراگیران و نظام آموزشی هر کشوری تلقی می­شود، که تحقق این امر متأثر از عوامل متعددی است. یکی از این عوامل، خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان می ­باشد که باورهای فراگیران در مورد توانایی ­های خود در فرایند تحصیل تعریف می­ شود. این مطالعه با هدف ارزیابی خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1396 انجام شد.<br>
<strong>روش:</strong> در این مطالعه مقطعی که به صورت توصیفی تحلیلی انجام شد 188 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی قم به روش نمونه­ گیری چند مرحله ای از بین دانشکده­ ها با رعایت معیارهای ورود و خروج از مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ­ها پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی تحصیلی (32 گویه) بود. داده ­ها توسط نرم فزار <span dir="LTR">SPSS 19</span> توسط شاخص های مرکزی و توزیع فراوانی توصیف و با استفاده از آزمونهای <span dir="LTR">T</span> مستقل، <span dir="LTR">ANOVA</span>، آزمون دانکن و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن در سطح معنی­داری کمتر از 0/05 تحلیل شد.<br>
<strong>یافته</strong> <strong>ها:</strong> میانگین و انحراف معیار سن نمونه های 1/72 ± 21/38 سال، 81/9% نمونه ­ها مؤنث، 78/7% مجرد و 56/9% خوابگاهی بودند. میانگین و انحراف معیار نمره خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان 21/19 ± 109/84 نمره از دامنه قابل اکتساب 160- 30 نمره بود. این نتایج نشان داد که 4/3% دارای خودکارآمدی تحصیلی ضعیف، 57/4% دارای خودکارآمدی تحصیلی متوسط و 38/3% دارای خودکارآمدی تحصیلی خوب بودند. آزمون­ های آماری نشان دادند که خودکارآمدی تحصیلی بر حسب جنس (0/014=<span dir="LTR">P</span>) و دانشکده محل تحصیل (0/001=<span dir="LTR">P</span>) اختلاف معنی­ داری دارد. آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خودکارآمدی تحصیلی با معدل تحصیلی همبستگی مستقیم معنی­ داری وجود دارد (0/001><span dir="LTR">P</span> و 0/381=<span dir="LTR">r</span>).<br>
<strong><span dir="RTL">نتیجه­ گیری:</span></strong><span dir="RTL"> در نهایت نتایج نشان داد که دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم از خودکارآمدی تحصیلی متوسطی برخوردار هستند و با توجه به ارتباط آن با برخی مؤلفه­ های مؤثر در تحصیل لازم است برنامه­ های ارتقاء آن در دانشگاه جهت دانشجویان لحاظ گردد.</span></span></span>
<span style="font-size:18px;"><span style="font-family: iransans;"> <strong>Introduction:</strong> Access to academic competence and development has been mostly regarded as the final aim of learners and the educational system of any country, which has been mostly effected by so many factors. One of these factors is the academic self-efficacy of the students, which has been defined as the students' views about the capability to study within the educational process. The aim of this study was to assess the academic self-efficacy of students at Qom University of Medical Sciences in 2017-2108<br>
<strong> Methods: </strong>over this cross-sectional study, a descriptive-analytic method was adopted across a multi-stage sampling among various faculties with respect to entrance and graduation so-called yardsticks. The data collecting instrument was a demographic characteristics questionnaire and a standardized academic self-efficacy questionnaire(32 articulated item). Data have been described through SPSS version 19 and central indices and frequency distribution and then analyzed through independent T tests, ANOVA software and Duncan test and Pearson and spearman correlation coefficients in p value(significance level) less than /05.<br>
<strong>Results:</strong> The mean and standard deviation of the age of the samples were 21/38±1/72 scores, and% 81/9 female, %78/7 male and %56/9 settled in dormitory. The students' academic self-efficacy mean and standard deviation were 109/84±21/19 from the achieved range of 30-160 .This result reveals that %4/3 have weak academic self-efficacy and %57/4 have average academic self-efficacy and %38/3 have favorite academic self-efficacy. Statistical tests suggest that academic self-efficacy on the basis of sex (p= /014) and on the basis of the type and the location of faculty (p= //001) have statistically different significance. Pearson correlation coefficient revealed that between academic self-efficacy and overall academic mean ,there was a direct significant correlation (p<0 /001 , r=/381)<br>
<strong>Conclusion:</strong> Ultimately, the results revealed that the students of Qom University of Medical Sciences have moderate academic self-efficacy and based on its relevance with some components which is Effective in studying, it is essential to take into account the student's promoting programs for the university.</span></span>
خودکارآمدی تحصیلی, پیشرفت تحصیلی, دانشجو
Academic self-efficacy, academic achievement, student
45
52
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1231-3&slc_lang=fa&sid=1
zahra
farghedani
زهرا
فرقدانی
z.farghadani@gmail.com
100319475328460026739
100319475328460026739
No
Students Research committee, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
Hadis
ghajari
حدیث
قجری
100319475328460026740
100319475328460026740
No
Students Research committee, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
Akram
barati
اکرم
براتی
100319475328460026741
100319475328460026741
No
Students Research committee, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
Mozhgan
Hayati
مژگان
حیاتی
100319475328460026742
100319475328460026742
No
Students Research committee, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
Seyed Hasan
Adeli
سید حسن
عادلی
100319475328460026743
100319475328460026743
No
Medical Education Development Center, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
siamak
mohebi
سیامک
محبی
mohebisiamak@yahoo.com
100319475328460026744
100319475328460026744
Yes
Department of Health Education & Health Promotion, Health School, Qom university of Medical Sciences, Qom, Iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران