Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1390
7
1
gregorian
2011
10
1
4
3
online
1
fulltext
fa
تاثیر القای خُلق بر عملکرد شناختی و رفتاری
Effect of inducing mood on cognitive and behavioral performance
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p> <strong> </strong> <strong> اهداف: </strong>هیجانات مختلف در زندگی روزمره، اثرات متفاوت روی افراد می گذارند و هریک از این هیجانات، به گونهای نقش تسهیلکننده و یا بازدارنده روی عملکردهای مختلف شناختی و رفتاری دارند. بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر <strong></strong>یکی از هیجانات یعنی خُلق، بر عملکرد شناختی و رفتاری دانشجویان دختر و پسر بود. </p><p> <strong> روشها: </strong>این مطالعه شبهتجربی در سال 1389 در شهر تبریز انجام شد. 36 دانشجوی دانشگاه تبریز با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و در سه گروه 12 نفره با القای خُلق مثبت، القای خُلق منفی و کنترل قرار گرفتند. در جلسه آزمایش، بعد از القای خُلق در سه سطح، دادههای مربوط به متغیرهای وابسته (عملکرد رفتاری و شناختی) بهترتیب با استفاده از دستگاه کرونوسکوپ و آزمون محققساخته (شمارش معکوس اعداد) اندازهگیری شد. دادهها به کمک نرمافزار SPSS 16 با روش تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شد. </p><p> <strong> یافتهها: </strong>متغیر جنسیت بر روی عملکر رفتاری و شناختی تاثیر معنیدار نداشت (05/0 >p )، ولی متغیر خُلق هم بر عملکرد شناختی و هم بر عملکرد رفتاری دارای تاثیر معنیدار بود (05/0>p ). اثر تعاملی جنسیت با خُلق روی هیچ یک عملکردهای رفتاری و شناختی معنیدار نبود (05/0>p ). </p><p> <strong> نتیجهگیری: </strong>خُلق القایی، میتواند عملکرد افراد را تحت تاثیر قرار دهد. القای خُلق منفی بر عملکرد شناختی و رفتاری افراد، اثرات مخرب و القای خُلق مثبت دارای اثرات مثبت است و این موضوع در مساله تقدم شناخت و هیجان، حاکی از تقدم هیجان بر شناخت است. </p>
<p> <strong> </strong> <strong> Aims: </strong>Different daily emotions have different effects on people and each of these emotions play a facilitating or inhibitory role in cognitive and behavioral performances. The aim of this study was investigating the effect of induced mood on male and female students’ behavioral and cognitive performance. </p><p> <strong> Methods: </strong>This quasi-experimental study was performed in 2010 in Tabriz. 36 students were selected among the students of Tabriz University by available sampling method. Subjects were divided into three 12-subject groups of positive mood induction, negative mood induction and control. After applying the 3 levels of mood induction, measurement of dependent variables (behavioral and cognitive performance) was done by chronoscope and a researcher-made test (numbers countdown). Data were analyzed by SPSS 16 software using ANOVA method and Tukey’s post-hoc test. </p><p> <strong> Results: </strong>Gender didn’t have a significant effect on behavioral and cognitive performance (p>0.05), but the effect of mood was significant on behavioral and cognitive performance ( p<0.05) . The interactional effect of gender and mood on behavioral and cognitive performance was not significant (p>0.05). </p><p> <strong> Conclusion: </strong>Induced mood can affect the individual’s performance. Negative mood induction has destructive effects on individuals’ behavioral and cognitive performance and positive mood induction has positive effects. This issue shows the priority of emotion to cognition in struggle of cognition and emotion. </p><p> </p>
خُلق، القای خُلق، عملکرد شناختی، عملکرد رفتاری
Mood, Induced Mood, Cognitive Performance, Behavioral Performance
101
105
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-243-1&slc_lang=fa&sid=1
Hashemi T.
تورج
هاشمی
10031947532846002904
10031947532846002904
No
Department of Psychology, Faculty of Humanities & Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Andalib Kouraeim M.
مرتضی
عندلیب کورایم
mortezaandalib65@yahoo.com
10031947532846002905
10031947532846002905
Yes
Young Researchers Club, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
باشگاه پژوهشگران جوان، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Pouresmali A.
اصغر
پوراسمعلی
10031947532846002906
10031947532846002906
No
Young Researchers Club, Ardebil Branch, Islamic Azad University, Ardebil, Iran
باشگاه پژوهشگران جوان، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
Salehi Heydarabad M.
مجتبی
صالحی حیدر آباد
10031947532846002907
10031947532846002907
No
Department of Psychology, Faculty of Humanities & Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران