Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1397
7
1
gregorian
2018
10
1
11
4
online
1
fulltext
fa
نقش مؤلفههای برنامه درسی پنهان در سازگاری حرفهای دانشجویان دانشگاه تبریز
The Role of Hidden Curriculum Components in the Professional Adaptation of Tabriz University Students
طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
Curriculum Design in Medical Science
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">مقدمه:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> برنامه درسی پنهان از موضوعات اساسی برنامه ریزی درسی است که تاثیرات آن بر دانش، نگرش و رفتار دانشجویان در اغلب موارد از برنامه درسی رسمی بیشتر است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مؤلفههای برنامه درسی پنهان در سازگاری حرفهای دانشجویان دانشگاه تبریز انجام یافته است.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">روش کار:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> پژوهش حاضر به شیوه توصیفی- همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 97-96 میباشد که حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای، 380 نفر برآورد و انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل: 1. پرسشنامه محقق ساخته 11 مؤلفهای برنامه درسی پنهان با ضریب پایایی 97/0 و 2. پرسشنامه 2 مؤلفهای و 34 گویه ای سازگاری حرفهای پورکبیریان با ضریب پایایی 93/0 است که روایی پرسشنامهها توسط اساتید گروه علوم تربیتی تأیید شدند. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">t</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> تک نمونهای و ضریب همبستگی کانونی تجزیه و تحلیل شدند.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">یافتهها:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> میانگینهای بدست آمده در مؤلفههای برنامه درسی پنهان و سازگاری حرفهای در اغلب موارد بالاتر از میانگین نظری بود. ریشه کانونی هر دو متغیر، از لحاظ آماری معنادار بود که برای ریشه اول ضریب همبستگی 37/0 و برای ریشه دوم 21/0 میباشد. بنابراین در ریشه کانونی اول، ابعاد برنامه درسی پنهان 16 درصد، و در ریشه کانونی دوم 5 درصد از تغییرات سازگاری شغلی را تبیین میکند.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> با توجه به شاخصهای واریانس استخراج شده و همپوشی میتوان نتیجه گرفت که در ریشه دوم، متغیرهای پیش بین و ملاک ارتباط بسیار ضعیفی با همدیگر دارند و قابل تبیین و تفسیر نیست.</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Hidden curriculum is one of the main topics of curriculum planning, and its effects on students' knowledge, attitudes and behavior are often greater than formal curriculum. Therefore, the present study aimed to investigate the role of hidden curriculum components in the professional adaptation of Tabriz University students.<br>
<strong>Methods:</strong> The present study is descriptive-correlational. The statistical population includes all students of Tabriz University in the academic year of 97-96. The sample size was estimated using randomized cluster sampling, 380 people. Data gathering tools include: 1. A researcher-made questionnaire composed of 11 components of the hidden curriculum with a reliability coefficient of 0.97; and 2. The two-component and 34-item questionnaire of Pork-Kabirian's professional compatibility with a reliability coefficient of 0.93. The validity of the questionnaires was confirmed by the professors of the Department of Educational Sciences. Collected data were analyzed using one-sample t-test and focal correlation coefficient.<br>
<strong>Results:</strong> The obtained meanings in hidden curriculum components and professional adaptation were often higher than theoretical average. The focal root of both variables was statistically significant. For the first root, correlation coefficient was 0.37 for the root root and 0.21 for the root root. Thus, in the first focal root, the hidden curriculum dimensions are 16%, and in the second focal root, 5% of the changes in job adjustment are explained.<br>
<strong>Conclusions:</strong> The use of technology, especially the use of virtual social networks is causing Learner academic engagement, increased motivation, Enthusiasm and learning skills of students, The ability to quickly expand the content of the course and easy access for all individuals, personalized / individualized materials and virtual social networks can be used from virtual social networks in order to take of its advantage in education and learning students.</div>
برنامه درسی پنهان, سازگاری حرفه ای,دانشجویان دانشگاه تبریز
hidden curriculum, job adaptation, University of Tabriz students
78
87
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1499-5&slc_lang=fa&sid=1
davoud
tahmasebzadeh
داود
طهماسب زاده
d.tahmaseb@yahoo.com
100319475328460022749
100319475328460022749
Yes
Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
گروه برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
firooz
mahmoodi
فیروز
محمودی
d.tahmaseb@yahoo.com
100319475328460022750
100319475328460022750
No
Department of Education Sciences, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
گروه برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
fateme
farajpor
فاطمه
فرج پور بناب
farajpour.f@yahoo.com
100319475328460022751
100319475328460022751
No
Department of Curriculum Development, University of Tabriz, Tabriz, Iran
گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران