Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1397
10
1
gregorian
2019
1
1
11
5
online
1
fulltext
fa
تأثیر شبیهسازی آموزشی مبتنی بر رایانه بر بهزیستی ذهنی و یادگیری مادامالعمر در دانش آموزان
The effect of computer-based educational simulation on mental well-being and lifelong learning in students
سایر موضوعات
Other Fields
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:b titr;"><span style="font-size:10.0pt;">چکیده</span></span></strong><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">مقدمه:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش نقش مهمی در تسهیل یادگیری و بهبود مهارت ذهنی در دانش آموزان دارد. فناوری اطلاعات و ارتباطات بهویژه شبیهسازی آموزشی میتواند مزایایی برای معلمان داشته باشد و یادگیری را بهخصوص در سطوح ابتدایی و دبیرستان تقویت کند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر شبیهسازی آموزشی مبتنی بر رایانه بر بهزیستی ذهنی و یادگیری مادامالعمر در دانش آموزان میباشد.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">روش کار:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> این پژوهش کاربردی و با روش شبه آزمایشی طرح پیشآزمون </span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">–</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دوم دبیرستان منطقه 12 شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 میباشند که 60 نفر از آنها (30 نفر گروه آزمایش) و (30 نفر گروه کنترل) با روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه بهزیستی ذهنی کی یز و ماگیارمو و یادگیری مادامالعمر وتزل و همکاران میباشد.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">یافتهها:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> یافتههای پژوهش نشان داد بعد از کنترل اثرات پیشآزمون، در متغیر بهزیستی ذهنی با (025/0 > </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">، 02/106 = </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">F</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">) و در متغیر یادگیری مادامالعمر (025/0 > </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">، 59/154 = </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">F</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">) تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت و میتوان گفت شبیهسازی آموزشی در بهبود بهزیستی ذهنی و یادگیری مادامالعمر دانش آموزان مؤثر بوده است. بعد از کنترل اثرات پیشآزمون، در بهزیستی هیجانی با (016/0 > </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">، 85/8 = </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">F</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">)، بهزیستی روانشناختی با (016/0 > </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">، 79/86 = </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">F</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">) و بهزیستی اجتماعی با (016/0 > </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">، 16/84 = </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">F</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">) تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت و میتوان گفت شبیهسازی آموزشی در بهبود مؤلفههای بهزیستی ذهنی دانش آموزان مؤثر بوده است. بعد از کنترل اثرات پیشآزمون، در باورهای مرتبط با یادگیری و انگیزش با (016/0 > </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">، 34/76 = </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">F</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">)، مهارت جستوجو اطلاعات با (016/0 > </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">، 60/36 = </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">F</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">) و توجه به صلاحیت فردی با (016/0 > </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">، 38/52 = </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">F</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">). </span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت و میتوان گفت شبیهسازی آموزشی در بهبود مؤلفههای یادگیری مادامالعمر نیز مؤثر بوده است.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> نتایج پژوهش نشان داد شبیهسازی آموزشی مبتنی بر رایانه بر بهزیستی ذهنی و یادگیری مادامالعمر در دانش آموزان تأثیر دارد و باعث افزایش بهزیستی ذهنی و یادگیری مادامالعمر در دانش آموزان میشود.</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Abstract</strong><br>
<strong>Introduction:</strong> The integration of information and communication technology in education plays an important role in facilitating and enhancing learning. Information and communication technology, especially educational simulation, can provide benefits for teachers and increase learning and enhance learning outcomes especially at elementary and high school levels. The purpose of this study was to investigate the effect of computer-based educational simulation on mental well-being and lifelong learning in students.<br>
<strong>Methods:</strong> This is an applied research and with quasi-experimental method of pre-test-post-test design with control group. The statistical population of this study are all the students of Second high school in Tehran In the academic year 2016-2017 that 60 of them (30 in the experimental group) and (30 in the control group) were selected as sample by available sampling method. The research tools consisted of Mental Well-Being of Keyes and Magyar-Moe and Life-Long Learning Wetzel and et al of Questionnaire.<br>
<strong>Results:</strong> The findings of the study showed that after controlling the effects of pre-test, in the mental well-being (P < 0.025, F = 106.02), and in the life-long learning (P < 0.025, F = 145.59), there was a significant difference between the two experimental and control groups and can be said that educational simulation has been effective in improving mental well-being and lifelong learning of students. After controlling the effects of pre-test, in emotional well-being (P = 0.016, F = 8.85), psychological well-being (P < 0.016, F = 86.79) and social well-being (P < 0.016), F = 84.16) and in the beliefs related to learning and motivation (P < 0.016, F = 76.34), the information search skill (P < 0.016, F = 36.60) and attention to individual competence With (P < 0.016, F = 52.38), There was a significant difference between the two experimental and control groups and can be said that educational simulation has also been effective in improving components of mental well-being and lifelong learning of students.<br>
<strong>Conclusions:</strong> The results of this study showed that computer-based educational simulation has an impact on mental well-being and lifelong learning in students and increases the mental well-being and lifelong learning of students.<span dir="RTL"></span></div>
شبیهسازی آموزشی, بهزیستی ذهنی, یادگیری مادامالعمر, دانش آموزان
Educational simulation, Mental well-being, Lifelong learning, Students.
1
13
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1431-3&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
mehtari arani
محمد
مهتری آرانی
m.mehtari109@gmail.com
100319475328460023268
100319475328460023268
Yes
Department of Management, Payame Noor University, Iran
گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، ایران
maryan
rajabiyan dehzireh
مریم
رجبیان ده زیره
m.rajabiyan1393@gmail.com
100319475328460023269
100319475328460023269
No
Payam Noor University, MA of Educational Technology, Department of Educational Technology, Tehran Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
دانشگاه پیام نور، کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، علامه طباطبایی، تهران، ایران
abolfazl
baghbani
ابوالفضل
باغبانی
abolfazlbaghbani@yahoo.com
100319475328460023270
100319475328460023270
No
Payame Noor University, Iran
دانشگاه پیام نور، ایران
hosien
sotudeh arani
حسین
ستوده آرانی
hosseinsotudeh73@gmail.com
100319475328460023271
100319475328460023271
No
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور آران و بیدگل