Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
11
6
online
1
fulltext
fa
مقایسه خلاقیت دانش آموزان علاقه مند به بازیهای رایانهای بر حسب سبک، سابقه و میزان ساعت انجام بازی
Comparing the Creativity of Students interested in Computer Games by Style, History and Hours of Play
کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
The Function of Technology in Medical Education
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">مقدمه:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">این تحقیق با هدف مقایسه خلاقیت دانش آموزان علاقه مند به بازی رایانهای بر حسب سبک بازی، محل بازی، سابقه بازی و میزان ساعت انجام بازی رایانهای انجام گردید.</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">روش کار:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">روش این تحقیق توصیفی، از نوع علی مقایسهای بود. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان منطقه بهارستان 2(شهرستانهای تهران) بودند که یک نمونه 372 نفری از میان آنها به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردید. برای اندازه گیری خلاقیت، پرسشنامه تورنس مورد استفاده قرار گرفت. روایی این پرسشنامه توسط محقق بررسی و پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرانباخ 74/0 بدست آمد.</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">یافتهها:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">نتایج آزمون تجزیه و تحلیل واریانس نشان داد که بین خلاقیت دانش آموزان بر حسب سبکهای بازیهای رایانهای، سابقه بازیهای رایانهای و میزان ساعت استفاده از بازیهای رایانهای در روز تفاوت معناداری وجود داشت، اما بین خلاقیت دانش آموزان بر حسب محل بازی رایانهای تفاوت معناداری مشاهده نشد.</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<span dir="RTL" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">نتیجهگیری: طبق نتایج تحقیق سبک بازیهای رایانهای، میزان ساعت بازی در روز و سابقه بازی رایانهای میتواند در خلاقیت دانش آموزان تفاوت ایجاد کند.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span dir="RTL"></span><strong>Introduction:</strong> The purpose of this study was to compare creativity among students interested in computer games based on the style of play, the place of play, the history of the game, and the hours of playing the day.<br>
<strong>Methods:</strong> The method of this descriptive - comparative type. The statistical population of this research was elementary school students in Baharestan 2, a sample of 372 of them selected through multi-stage cluster sampling. Torrance's questionnaire was used to measure creativity. Validity and reliability were investigated by the researcher. The validity of this questionnaire was verified by the researcher and the reliability of the questionnaire was obtained by Cronbach's alpha (0.47).<br>
<strong>Results:</strong> There is a significant difference between students creativity based on computer game styles, computer games history and hours of computer games usage per day. But there is no significant difference between creativity learning of students according to the location of the computer game.<br>
<strong>Conclusions:</strong> According to the results of the research, computer game styles, computer games history and hours of computer games can make a difference in the creativity of the students.</div>
خلاقیت, تفکر انتقادی, حل مساله, بازی رایانه ای.
Creativity, critical thinking, problem solving, computer game.
20
25
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-549-8&slc_lang=fa&sid=1
amin
bagherikerachi
امین
باقری کراچی
bagherikerachi@gmail.com
100319475328460024415
100319475328460024415
Yes
Education Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
sohrab
sadeghi
سهراب
صادقی
sohrab369@gmail.com
100319475328460024416
100319475328460024416
No
Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
گروه تربیت حرفهای، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
Mohammad Mehdi
Razmjoo
محمد مهدی
رزمجو
arshadmoallem12@gmail.com
100319475328460024417
100319475328460024417
No
Farhangian University, Tehran, Iran
گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران