Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1400
10
1
gregorian
2022
1
1
14
6
online
1
fulltext
fa
بررسی صلاحیتهای حرفهای معلمان درس مهارت های زندگی در مقطع متوسطه بر اساس رویکرد ارزشیابی دانش آموزان
Assessment of Professional Teachers 'Teaching Skills in Secondary Schools Based on Students' Assessment Approach
سایر موضوعات
Other Fields
پژوهشی اصيل
Original Research
<strong>چکیده</strong><br>
<strong>مقدمه</strong>: انجام مطالعات کاربردی در جهت ارزیابی میزان برخورداری معلمان از صلاحیتهای حرفه ای، امری ضروریست. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی صـلاحیت­هـای حرفـه ­ای معلمـان دوره متوسطه اول در درس مهارت­های زندگی بر اساس رویکرد ارزشیابی دانش آموزان، انجـام شـده است.<br>
<strong>روش ها:</strong> پژوهش حاضر در سال تحصیلی96-95 با استفاده از روش توصیفی- مقطعی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دوره متوسطه اول در شهر شیراز بود که در در سال تحصیلی 97-1396، مشغول به تحصیل بودند و از بین آنها 385 نفر از دانش آموزان با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای و از طریق فرمول تعیین حجم نمونه مورگان و کرجسی، به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شده و در پژوهش مشارکت داده شدند. ابزار مطالعه، پرسشنامه محقق ساخته صلاحیتهای حرفه ای معلم بود و تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، با استفاده از نرم افزار <span dir="LTR"> SPSS 22</span> و شاخص های آماری فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، واریانس، تحلیل عاملی تاییدی و آزمون<span dir="LTR">T</span> وابسته استفاده گردید.<br>
<strong>یافته ها</strong>: نتایج آزمون <span dir="LTR">t</span> وابسته نشان داد بین وضع موجود و مطلوب صلاحیتهای حرفه ای معلمان در هر سه صلاحیت مورد بررسی، تفاوت معناداری وجود دارد(05/0<span dir="LTR">P≤</span>) و به عبارتی برای رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله وجود دارد.<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> با نظر به نتایج اکتسابی از مطالعه حاضر که بیانگر عدم برخورداری معلمان از صلاحیتهای حرفه ای بود، ضروری است مواردی نظیر رعایت دقیق اصل شایسته محوری در گزینش معلمان، توجه به مولفه های رفاهی و معیشتی معلمان، برگزاری دوره های نوین ضمن خدمت، برگزاری کارگاه ها و جلسات آموزشیِ مشارکت محور، تدوین نظام جامع ارزیابی از فعالیتهای حرفه ای معلمان، انجام نظارت سازمان یافته و همچنین انجام اقدامات اصلاحی در این زمینه، مورد توجه قرار گیرد و بستر مناسبی در جهت ارتقا و توسعه صلاحیتهای حرفه ای معلمان، فراهم گردد.<br>
<br>
<strong>Abstract:</strong><br>
<strong>Background and Objectives</strong>it is essential to carry out applied studies to assess the extent to which teachers have professional qualifications. In this regard, the present study was conducted with the aim of examining the professional competencies of first-year teachers in the life skills curriculum based on the student's assessment approach.<br>
<strong>Materials and Methods:</strong> This study was conducted in the academic year of 96-95 using descriptive-cross sectional method. The statistical population of the study consisted of first-year students in Shiraz, who were studying in the academic year of 2017-18 and 385 of them were selected using multistage cluster sampling method. Through the Morgan and Krejsi sample size determination formula, they were selected as the statistical sample of the study and participated in the research. The research instrument was a researcher-made questionnaire developed by the teacher's professional qualifications. The data were analyzed using SPSS 22 software and frequency, percentage, mean, standard deviation, variance, confirmatory factor analysis and dependent T-test.<br>
<strong>Results</strong>: The results of t-test showed that there is a significant difference between the present and the desired status of teachers' professional competencies in all three qualifications (P≤0.05), in other words, to reach the desired situation.<br>
<strong>Conclusion</strong>: Considering the acquired results of the present study, which indicates that teachers do not have professional competencies, it is necessary to consider such issues as strictly adhering to the principle of choosing teachers, paying attention to the welfare and livelihood components of teachers, holding new courses in service , Organizing workshops and participatory training sessions, developing a comprehensive system of evaluation of teachers' professional activities, conducting organized oversight and conducting corrective actions in this field, and providing a suitable platform for the promotion and development of professional qualifications of teachers, Provided.<br>
صلاحیت حرفه ای, معلم, مهارتهای زندگی, آموزش و پرورش.
Key words: professional competence, teacher, life skills, education.
421
430
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1953-1&slc_lang=fa&sid=1
narjes khatoun
taghieh
نرجس خاتون
تقیه
majdzadeh_42@yahoo.com
100319475328460037217
100319475328460037217
No
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان
mohammad javad
liaghatdar
محمدجوارد
لیاقت دار
javad@edu.ua.ac.ir
100319475328460037218
100319475328460037218
Yes
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان
bibi eshrat
zamani
بی بی عشرت
زمانی
javad@edu.ua.ac.ir
100319475328460037219
100319475328460037219
No
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان