Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1398
5
1
gregorian
2019
8
1
12
3
online
1
fulltext
fa
بررسی همدلی دانش آموزان و رفتارهای یادگیری مدرسه ای با استفاده از روش های هوش مصنوعی
Investigating students empathy and their school learning behaviors using Artificial Intelligence methods
رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
New Approaches to Curriculum Design
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:iransans;"><strong>مقدمه:</strong> مدرسه با نهادینه سازی همدلی، نقش محوری در پرورش شخصیت دانش آموزان دارد. هدف این پژوهش کشف ارتباط همدلی دانش ­آموزان و رفتارهای یادگیری آنها می ­باشد.<br>
<strong>روش:</strong> در این پژوهش از روش خوشه­ بندی مبتنی بر منظق فازی استفاده شده است. پس از طبقه­ بندی دانش­ آموزان بر اساس نمرات رفتار یادگیری آنها، قواعدی برای برچسب­زنی به طبقات مختلف ارائه ­گردید. به منظور تعیین سطح همدلی دانش ­آموزان از یک پرسشنامه­ ی خود توصیفی با دو زیرمقیاس عاطفی و شناختی استفاده شده است. با اجرای پردازش خوشه ­بندی، شبیه ­ترین نمونه ­ها (دانش­ آموزان) از نظر سطح نمرات زیرمقیاس ­های همدلی، در خوشه ­هایی طبقه­ بندی شدند. با استفاده از قواعد برچسب­ زنی، برچسب­ هایی متناسب با الف) سطح همدلی دانش آموزان در خوشه و ب) گرایش عمومی دانش­ آموزان خوشه به یکی از زیر مقیاس­ ها انتخاب شده است. پس از تعیین سطح همدلی خوشه­ ها، وضعیت رفتارهای یادگیری دانش ­آموزان در یک خوشه تحلیل گردید. به منظور تعیین سطح و تحلیل وضعیت رفتارهای یادگیری دانش ­آموزان در هر یک از زیرمقیاس ها، از پرسشنامه­ ی معلم توصیفی با چهار زیرمقیاس استفاده شده است.<br>
<strong>یافته­ ها:</strong> ارتباط معناداری بین همدلی و رفتارهای یادگیری دانش ­آموزان به دست آمده است. همچنین افزایش تعداد خوشه ­ها منجر به گرایش همدلی دانش ­آموزان درون خوشه­ ها به یکی از جنبه ­های آن شده است.<br>
<strong>نتیجه­ گیری</strong>. تفاوت ­های جنسیتی که ناشی از فرهنگ خانواده ­هاست روی ارتباط بین همدلی و رفتارهای یادگیری موثر بوده است. با توجه به تأثیر جنسیت در نوع همدلی، معلمین می­ بایست رفتارهای متفاوتی در کلاس درس در تعامل با دختران و پسران داشته باشند همچنین مولفه­ ی شناختی همدلی نیز نقش تعیین­ کننده در رفتارهای بادگیری دارند. پیشنهاد انجام پژوهشی با پرسشنامه رفتارهای یادگیری تیمی و ارتباط آن با همدلی دانش آموزان داده شده است.</span></div>
<span style="font-size:18px;"><span style="font-family:times new roman;"><strong>Introduction</strong><br>
Schools have a central role in cultivating students' personality by inculcating empathy. Empathy is the ability of one person to understand what another person is thinking and feeling in a given situation. The goal of this study is to explore the relationship between students’ empathy and their learning behaviors. The first task of our work is to classify students into clusters based on their empathy measures. Clustering is an area of artificial intelligence (AI). Clustering is an unsupervised classification in which, classes are not labeled at first. The second task of our work is to find a correlation between student’s empathy and their learning behavior measures.<br>
<strong>Methods</strong><br>
We used a questionnaire to assess empathy of students. Similar samples are classified in one cluster. Then clusters can be labeled based their attributes. In this work we present labels for students due to their empathy measures. We used a teacher-reported questionnaire to assess learning behavior of students.<br>
<strong>Results</strong><br>
A meaningful relation was realized between empathy scores and learning behaviors in the classroom for boy students. There is a reverse relationship between empathy and learning behaviors.<br>
<strong>Conclusion</strong><br>
A cultural analysis has been performed for the obtained results. Apathetic clusters usually have a cognitive component if they are not fully apathetic. Cognitive component is determinative in learning behavior.</span></span>
همدلی در کلاس درس, رفتار یادگیری, همدلی شناختی, همدلی عاطفی, خوشه بندی فازی
Affective empathy, Classroom Empathy, Cognitive empathy, Fuzzy Clustering, Learning Behaviors.
23
30
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1932-2&slc_lang=fa&sid=1
Samaneh Sadat
Musavian
سمانه سادات
موسویان
musavian@gmail.com
100319475328460026733
100319475328460026733
Yes
Lecturer in Educational Technology, Alzahra University, Tehran, Iran
مدرس تکنولوژی آموزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
Ebrahim
Talaee
ابراهیم
طلایی
ebrahim.talaee@gmail.com
100319475328460026734
100319475328460026734
No
Associate Professor, Department of Educational Science, Faculty of Human Science, Tarbiat Moderes University, Tehran, Iran.
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Hashem
Fardanesh
هاشم
فردانش
Hfardanesh@yahoo.com
100319475328460026735
100319475328460026735
No
Professor, Department of Educational Science, Faculty of Human Science, Tarbiat Moderes University, Tehran, Iran
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران