Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1401
9
1
gregorian
2022
12
1
15
5
online
1
fulltext
fa
ارزیابی اثربخشی آموزش های ژورنال کلاب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر اساس مدل دونالد کراک پاتریک
Evaluation of the effectiveness of Tabliz University of Medical Sciences journal students' education based on Donald Krakpatrick's model
تعامل دانشجویان با آموزش
Student Interaction with Education
پژوهشی اصيل
Original Research
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:115%"><span style="text-autospace:none"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">مقدمه</span></span></span></b><b><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">:</span></span></span></b> <span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">امروزه دانشافزایی و بررسی تأثیر نقش آموزشها بر </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">مسوولیت پذیری و </span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">کارآمدی در سازمانهای یادگیرنده یک ضرورت تلقی میشود، لذا تحقیق حاضر بر اساس</span></span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">مدل</span></span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">کرک</span></span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">پاتریک</span></span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">به ارزیابی</span></span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">میزان</span></span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:"> مسوولیت پذیری و اثربخشی</span></span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">دورههای</span></span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">آموزشی</span></span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">ژورنال کلاب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1396 پرداخته است.</span></span></span><b><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"B Mitra""></span></span></span></b></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:115%"><span style="text-autospace:none"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">روش</span></span></span></b><b><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">ها:</span></span></span></b> <span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">پژوهش حاضر در زمره پژوهش کاربردی به صورت شبه آزمایشی است. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تعداد 175 نفر که 120 نفر از آنها بر اساس جدول مورگان و به صورت تصادفی در دسترس در دو گروه آزمایش (آموزش دیده، 60نفر) و گروه کنترل (آموزش ندیده،60 نفر) مورد مطالعه قرار گرفتهاند</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:Afra">.</span></span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">ابزار اصلی گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مدل کرک پاتریک بوده است. اطلاعات با استفاده از آزمونهای </span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%">t</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:"> یک نمونه­ای، </span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%">t</span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">زوجی و تحلیل کواریانس و نرمافزار </span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%">spss</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:"> ارزیابی شد.</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"B Mitra""></span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">نتایج:</span></span></span></b> <span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">نتایج نشان داد سطح واکنش فراگیران نسبت به دورههای آموزشی ژورنال کلاب دانشگاه علوم پزشکی تبریز بطور معنیداری بالاتر از حد متوسط و رضایتبخش میباشد. مقایسه دانش دانشجویان آموزشدیده در قبل و بعد از آموزش حاکی از افزایش معنیداری در دانش دانشجویان میباشد. مقایسه دانشجویان آموزشدیده و آموزشندیده از طریق آزمون کواریانس در دو سطح رفتار و نتایج حاکی از اثربخشی دورههای آموزشی در تغییر رفتار و افزایش نتایج عملکردی میباشد.</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"B Mitra""></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">نتیجهگیری</span></span></span></b><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">: با</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:"> توجه به مسوولیت پذیری و اثربخش بودن آموزشهای ژورنال کلاب دانشجویان آموزش دیده در چهار سطح واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج نسبت به دانشجویان آموزشندیده پیشنهاد میشود این دورهها به طور منظم در بازههای زمانی مشخص با حضور دانشجویان و اساتید در دانشگاه برگزار شود.</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"B Mitra""></span></span></span></span></span></span></span></span>
Background and Aims: The main purpose of this study was to examine the evaluation of effectiveness in short–term training courses of the students of Tabriz University of Medical Sciences in 1390 according to Kirkpatrick model.<br>
<br>
Methods: A quasi-experimental, the sample in this study consisted of students serving in the Education Unit, Faculties of Medical Sciences University in the two groups (trained, 60) control group (untrained, n = 60) have been studied. Members of the matched sample of job experience, job duties, hours of training, course selection have been studied. The main tool for data collection was a questionnaire based on Kirkpatrick Model.<br>
<br>
Results: The results showed that the implementation of short - term training courses on the increase of knowledge, improvement of attitude and increase of skills of the students of the students of Tabriz University of Medical Sciences was effective.<br>
<br>
<br>
Conclusions: The results of this study showed that trained students in four levels of reaction, learning, behavior, and outcomes than non-trained staff has positive result<br>
<br>
<br>
: کرک پاتریک ,واکنش, یادگیری, رفتار, نتایج
Kirk Patrick, REACTION, LEARNING, Behaviour , RESULTS
459
470
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1706-6&slc_lang=fa&sid=1
Masoumeh
Kazemi
معصومه
کاظمی
dr.ranjdoust@gmail.com
100319475328460039132
8770-6359-0002-0000
No
shahram
ranjdoust
شهرام
رنجدوست
dr.ranjdoust@gmail.com
100319475328460039133
8770-6889-0602-0000
Yes
MohammAli
Mojallal Choboghloo
محمدعلی
مجلل چوبقلو
100319475328460039134
100319475328460039134
No