Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1399
8
1
gregorian
2020
11
1
13
5
online
1
fulltext
fa
بررسی تطبیقی برنامه درسی آموزش پرستاری در مقطع دکتری در ایران و چهار دانشگاه برتر آمریکا
A comparative study of PhD nursing education Program in Iran and for top United State universities.
طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
Curriculum Design in Medical Science
مروری سيستماتيک
Systematic Review
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family: iransans;"><strong>مقدمه: </strong>رسالت برنامه دکتری پرستاری ارتقاء استانداردهای ملی سلامت توانمند سازی دائمی اعضاء هئیت علمی ، تولید علم ، انتقال فن آوری، افزایش تعامل علمی درسطح ملی و بین المللی، ایجاد پویایی، برانگیختن روحیه علمی و روش مندی می باشد. بدین منظور مقایسه برنامه دکتری پرستاری برای پیشرفت و ارتقای رشته ضروری است در این مطالعه برنامه درسی آموزش پرستاری در مقطع دکتری در ایران و چهار دانشگاه برتر آمریکا مورد مقایسه قرار گرفته است<strong>.</strong><br>
<strong>روش:</strong> این پژوهش، به روش توصیفی تطبیقی در سال1396 انجام شد و نظام آموزش پرستاری ایران با عناصر تشکیل دهنده برنامه آموزشی مقطع دکتری چهار دانشکده پرستاری آمریکا مورد مقایسه قرار گرفت<span dir="LTR">.</span> با جستجو اینترنتی، اطلاعات مورد نیاز جمع آوری و با استفاده از الگوی بردی چهارمرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، تطبیق برنامه ها انجام شد<span dir="LTR">.</span><br>
<strong>یافته ها:</strong> تفاوت اساسی در بیان اهداف کلی، نحوه پذیرش دانشجو و تعداد واحد ارائه شده (محتوای آموزشی) در بین برنامه درسی دوره دکتری آموزش پرستاری دانشگاه های ایران و آمریکا بود.<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج بدست آمده از این پژوهش می تواند به برنامه ریزان، اساتید و علاقه مندان رشته پرستاری کمک کند تا با دید وسیعتری نسبت به بازنگری و تدوین بهتر برنامه آموزشی خصوصا در انتخاب بهتر اهداف کلی، نحوه پذیرش دانشجو، محتوی درسی اقدام کنند. </span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family: times new roman;"><strong>Introduction:</strong> The mission of the doctoral program in nursing is health promotion, increase national standards, faculty members empowering, knowledge development, technology transfer, increased national and international scientific cooperation, creating a dynamic, motivating scientific atmosphere.<br>
<br>
<strong> Methods:</strong> This descriptive-comparative study was carried out in 2016. In order to<br>
compare components of nursing PhD program curriculum in Iran and for United State universities. data were collected by searching through the internet and compared using Bereday’s four-stage model: description, interpretation, juxtaposition and comparison.<br>
<strong>Results:</strong> There was fundamental difference in, students' admissions and the number of units offered (educational content) in Nursing Education PhD program in US Universities and Iran.<br>
<br>
<strong>Conclusion:</strong> The results of this study can help program planners, teachers and those interested in a broader view of nursing to improve curriculum revision and development goals, particularly the better choice, to admissions, to the curriculum content .</span></span><br>
</div>
بررسی تطبیقی, برنامه درسی, مدل بردی, دکتری پرستاری
Comparative Study, Curriculum, Bereday’s Model, PhD in Nursing
513
524
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2110-1&slc_lang=fa&sid=1
hossien
karimi mouneghi
حسین
کریمی مونقی
karimia2@mums.ac.ir
100319475328460033432
100319475328460033432
No
School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
ali
meshkin Yazd
علی
مشکین یزد
meshkina1@mums.ac.ir
100319475328460033433
100319475328460033433
No
School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
parvaneh
soodmand
پروانه
سودمند
parvanehsoodmand@gmail.com
100319475328460033434
100319475328460033434
Yes
Department of Nursing, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran.
گروه آموزش پرستاری، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران