Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1390
10
1
gregorian
2012
1
1
4
4
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش بالینی به روش مبتنی بر شواهد بر کیفیت مراقبت از بیماران و رضایت آنان
Effect of evidence-based method clinical educationon patients care quality and their satisfaction
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p> <strong> اهداف: </strong>مراقبت مبتنی بر شواهد، فرآیندی است که طی آن پرستار می تواند با استفاده از شواهد بهدستآمده از تحقیقات موجود، مهارت بالینی خود و شرایط بیمار، تصمیمات بالینی مناسب را اتخاذ نماید. امروزه آموزش مبتنی بر شواهد نیز با هدف استفاده جدی، صریح و عقلانی از بهترین شواهد رایج بهمنظور تصمیمگیری، در آموزش رشته پرستاری مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه با هدف ارزیابی تاثیر آموزش بالینی به روش مبتنی بر شواهد، بر کیفیت مراقبت بالینی بیماران انجام شد. </p><p> <strong> روشها: </strong>در این مطالعه نیمهتجربی که در سال 1389 در جامعه آماری دانشجویان رشته پرستاری انجام شد، 40 دانشجوی ترم هفتم رشته پرستاری با نمونهگیری مبتنی بر هدف وارد مطالعه شدند. دو گروه براساس مراقبتهای معمول سنتی و دو گروه براساس مراقبت مبتنی بر شواهد بهطور یکسان توسط یک مربی عضو هیات علمی تحت مداخله آموزشی قرار گرفتند و هر گروه یک هفته کارآموزی را گذراندند. دادهها پس از جمعآوری، با استفاده از نرمافزار SPSS 16 با آزمونهای آماری مجذور کای، T مستقل و T زوجی تجزیه و تحلیل شد. </p><p> <strong> یافتهها: </strong>میانگین نمرات حیطههای مراقبت از بیماران در دانشجویان گروه مبتنی بر شواهد 0/6 ± 0/80 و در گروه سنتی 5/4 ± 67/73 بود. میانگین سطح آگاهی در گروه مبتنی بر شواهد قبل و بعد از مطالعه بهترتیب 47/15 ± 45/58 و 91/10 ± 8/71 و در گروه سنتی بهترتیب 8/15 ± 05/59 و 89/13 ± 8/67 بود. </p><p> <strong>نتیجهگیری: </strong>بهکارگیری آموزش مبتنی بر شواهد در مراقبتهای بالینی پرستاری نهتنها به اندازه آموزش سنتی موثر است، بلکه موجب ارتقای دانش، مهارتها و مراقبتهای با کیفیت بالا میشود. </p>
<p> <strong> Aims </strong><strong>: </strong>Evidence-based care is a process by which nurses can make proper clinical decisions through using the evidence coming from existing studies. <strong></strong>Today, the evidence-based education is of great attention in nursing education with the aim of serious, clear and logical use of common evidence for decision-making. This study was carried out with the purpose of studying the impact of clinical education with evidence-based method on the quality of patient care. </p><p> <strong> Methods: </strong>In this quasi-experimental study that was performed on nursing students in 2010, 40 nursing students who were passing the 7<sup>th</sup> academic semester were selected through purposive sampling method. Two groups underwent educational intervention based on common and traditional care methods and two groups underwent educational intervention through evidence-based care methods by a single trainer who was a faculty member and each group passed a weak of apprenticeship. Data were analyzed by Chi-square test, independent T-test and paired T-test using SPSS 16 software. </p><p> <strong> Results: </strong>The mean score of patient care was 80.0 ± 6.0 in the evidence-based group and 73.67 ± 4.5 in the traditional group. The mean of knowledge scores before and after the study was respectively 58.45 ± 15.47 and 71.8 ± 10.91 in the evidence-based group and 59.05 ± 15.8 and 67.8 ± 13.89 in the traditional group. </p><p> <strong> Conclusion: </strong>Applying the evidence-based education in clinical nursing cares is as effective as traditional education methods and would also improve the knowledge and skills and result in high-quality nursing care. </p>
پرستاری مبتنی بر شواهد، دانشجویان، پرستاری، مراقبت از بیمار، آموزش، رضایت بیمار
Evidence-Based Nursing, Students, Nursing, Patient Care, Education, Patient Satisfaction
189
193
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-292-1&slc_lang=fa&sid=1
Madarshahian F.
فرح
مادرشاهیان
f_madarshahian@yahoo.com
10031947532846003147
10031947532846003147
Yes
Department of Internal Surgery, Faculty of Nursing & Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
Hassanabadi M.
محسن
حسن آبادی
10031947532846003148
10031947532846003148
No
Department of Public & Society Health, Faculty of Nursing & Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
گروه بهداشت عمومی و جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
Khazayi S.
سهیلا
خزاعی
10031947532846003149
10031947532846003149
No
Network Development & Health Promotion Center, Ministry of Health, Tehran, Iran
مرکز توسعه شبکه و ارتقای سلامت، وزارت بهداشت، تهران، ایران