Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
11
6
online
1
fulltext
fa
تحلیل کانونی رابطه خوددلسوزی با خودآگاهی هیجانی در میان دانشجویان علوم پزشکی
The Canonical Analysis of Self-Compassion Relation with Emotional Self-Awareness among Students of Medical Sciences
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">مقدمه</span></span></span></strong><strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">هدف پژوهش حاضر، تحلیل کانونی رابطه خوددلسوزی با خودآگاهی هیجانی دانشجویان علوم پزشکی است.</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">روش کار:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">در این مطالعه توصیفی همبستگی، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز جامعه آماری را تشکیل دادند. تعداد 350 نفر (181 مرد و 169 زن) به روش نمونهگیری چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای خوددلسوزی نف (</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">Neff</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">) و خودآگاهی هیجانی گرنت و همکاران (</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">Grant et al</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">) پاسخ دادند. دادهها با روش تحلیل همبستگی بنیادی و با استفاده از افزونه </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">CANCORR</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> نرم افزار </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">SPSS</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> تحلیل شد.</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">یافتهها:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">یافتههای بدست آمده با استفاده از روش تحلیل همبستگی بنیادی نشان داد که ابعاد خوددلسوزی رابطه معناداری با بالا رفتن خودآگاهی هیجانی دارند. تحلیل کانونی مجموعه معناداری بین خودلسوزی و خودآگاهی هیجانی را نشان داد. در این مجموعه مهربانی با خود، قضاوت در مورد خود، مشترکات انسانی، انزوا، بههوشمندی و همانندسازی فزاینده رابطه مثبت و معناداری با بازشناسی، شناسایی، تبدیلسازی، محیطگرایی و حل مسأله داشتند.</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<span dir="RTL" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">نتیجهگیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که هر چه میزان مهربانی با خود، قضاوت در مورد خود، مشترکات انسانی، انزوا، بههوشمندی و همانندسازی فزاینده دانشجویان بالا باشد، به همان نسبت میزان خودآگاهی هیجانی آنان یعنی بازشناسی، شناسایی، تبدیلسازی، محیطگرایی و حل مسأله آنان بالا خواهد بود.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction: </strong>The purpose of this study is to analyze the relationship between self-compassion and emotional self-awareness in medical students.<br>
<strong>Methods:</strong> This descriptive correlational study was performed on students of Tabriz University of Medical Sciences. A number of 350 students (181 males and 169 females) who were selected through multi-stage sampling method completed the questionnaires of self-compassion by Neff and emotional self-awareness by Grant et al. The data were analyzed using canonical correlation method by SPSS software using the CANCORR plug-in.<br>
<strong>Results:</strong> The findings of this study showed that self-compassion dimensions have a significant relationship with emotional self-awareness. The canonical analysis revealed a meaningful set between self-compassion and emotional self-awareness. In this set, self-kindness, self-judgment, common humanity, isolation, intelligence and increasing replication have a positive and significant relationship with recognition, identification, converting, contextualization and problem solving.<br>
<strong>Conclusions:</strong> It can be concluded that the higher the degree of self-kindness, self-judgment, common humanity, isolation, intelligence and increasing replication of students, the higher their level of recognition, identification, converting, contextualization and problem solving will be.</div>
خوددلسوزی, خودآگاهی هیجانی, بازشناسی, خودمهربانی
self-compassion, emotional self-awareness, self-kindness, recognition
121
128
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1651-2&slc_lang=fa&sid=1
fatemeh
mohammadi youzbashkandi
فاطمه
محمدی یوزباش کندی
f.mohammadi61@yahoo.com
100319475328460024505
100319475328460024505
No
Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
Sholeh
Livarjani
شعله
لیوارجانی
100319475328460024506
100319475328460024506
No
Department of Educational Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
Davoud
Hoseini Nasab
داود
حسینینسب
100319475328460024507
100319475328460024507
Yes
Department of Educational Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران