Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1390
10
1
gregorian
2012
1
1
4
4
online
1
fulltext
fa
میزان تحقق دولت الکترونیک از دیدگاه کارکنان؛ دانشگاه شهید چمران اهواز
Rate of e-government realization from the personnel’s viewpoint Shahid Chamran University of Ahvaz
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p> <strong> اهداف: </strong>در دهههای اخیر، جهان شاهد تغییرات بنیادی در عرصههای گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی بوده است. صاحبنظران بر این عقیدهاند که این تغییرات، بهطور کلی، حاصل رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی میزان تحقق دولت الکترونیک در دانشگاه شهید چمران اهواز براساس الگوی سازمان ملل متحد بود. </p><p> <strong> روشها: </strong>این مطالعه توصیفی- پیمایشی در سال تحصیلی 90-1389 در دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز بودند و 200 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته دارای 45 سئوال بود. روشهای آماری مورد استفاده شاخصهای گرایش مرکزی، شاخصهای پراکندگی و همچنین آزمون استنباطی T تکگروهی بود. دادهها با کمک نرمافزار SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. </p><p> <strong> یافتهها: </strong>میانگین وضعیت دولت الکترونیک در دانشگاه شهید چمران اهواز از دیدگاه کارکنان در دو مورد انگیزه کارکنان سازمان برای ارایه خدمات الکترونیک (90/2) و سرعت پاسخگویی به ایمیلهای دریافتی از مشتریان (98/2) در انتهای مرحله ارتقایافته و در بقیه موارد در مرحله تعاملی بود. میانگین وضعیت فعلی دولت الکترونیک در دانشگاه شهید چمران اهواز از دیدگاه کارکنان این دانشگاه 39/0 ± 34/3 بود که آن را در مرحله تعاملی نشان داد. </p><p> <strong> نتیجهگیری: </strong>دولت الکترونیک در دانشگاه شهید چمران اهواز در مرحله سوم (تعاملی) با میانگین 34/3 قرار دارد. </p>
<p> <strong> Aims: </strong>The world has evidenced major economic, social cultural and educational changes during recent decades. Experts believe that these changes are generally the result of improvements in information and communication technology. The aim of this research was evaluating the e-government realization rate in the Shahid-Chamran University of Ahwaz based on the United Nations’ model. </p><p> <strong> Methods: </strong>This descriptive survey study was carried out in the Shahid-Chamran University of Ahwaz in 2010-2011. The statistical population of this research consisted of all Ahwaz Shahid-Chamran University employees and 200 employees were selected by simple randomized sampling. The data collection tool was a researcher-made 45-question questionnaire. The statistical methods used in this research were central and distribution indices and one sample T-test. Data were analyzed using SPSS 16 software. </p><p> <strong> Results: </strong>The mean of e-government situation in the Shahid-Chamran University of Ahwaz was at the end of the “enhanced” stage considering the electronic services (2.9) and the rapid answering of clients’ e-mails (2.98) and was in the “interactive” stage considering the rest of studied elements from the university employees’ viewpoint. The mean of current e-government situation was 3.34 ± 0.39 from the staff’s point of view that showed it to be in the “interactive” stage. </p><p> <strong> Conclusion: </strong><strong></strong>E-government is in the 3<sup>rd</sup> (interactive) stage in the Shahid-Chamran University of Ahwaz with the mean of 3.34. <strong></strong></p>
دولت الکترونیک، دانشگاه، الگوی سازمان ملل متحد
E-government, University, The United Nations E-government Model
177
182
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-242-2&slc_lang=fa&sid=1
Khalifeh Gh.
قدرت ا...
خلیفه
g.khalife@scu.ac.ir
10031947532846003140
10031947532846003140
Yes
Department of Humanities, Faculty of Humanities & Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
Azad M.
مهدی
آزاد
10031947532846003141
10031947532846003141
No
Department of Humanities, Faculty of Humanities & Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران