Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1399
3
1
gregorian
2020
6
1
13
2
online
1
fulltext
fa
بررسی ارتباط اعتقادات دینی و میزان استرس دانشجویان
Survey of association between Religious Beliefs and Anxiety of Students
سایر موضوعات
Other Fields
پژوهشی اصيل
Original Research
<span style="font-size:18px;"><strong><span style="font-family:B Mitra;">مقدمه:</span></strong><span style="font-family:B Mitra;"> عوامل استرس زایی در محیط های دانشگاهی وجود دارند که می توانند تاثیرات منفی زیادی بر روی سلامتی دانشجویان بگذارد. مذهب و اعتقادات مذهبی در پیشگیری از این تاثیرات نقش بسیار مهمی دارد. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی ارتباط اعتقادات دینی و میزان استرس دانشجویان می پردازد.</span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">روش</span></strong><strong><span dir="LTR"></span></strong><strong><span style="font-family:B Mitra;">ها:</span></strong><span style="font-family:B Mitra;"> این مطالعه مقطعی با رویکرد تحلیلی 365 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1395 به روش نمونه گیری خوشهای طبقه بندی شده با تخصیص متناسب برای هر دانشکده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه نگرش و توانایی معنوی و پرسشنامه مقیاس واحد تغییر زندگی(</span><span dir="LTR">LCU</span><span style="font-family:B Mitra;">) استفاده شد. همچنین داده ها با استفاده از نرم افزار </span><span dir="LTR">SPSS20</span><span style="font-family:B Mitra;"> و آزمون های آماری </span><span dir="LTR">T-TEST</span><span style="font-family:B Mitra;"> و </span><span dir="LTR">ANOVA</span><span style="font-family:B Mitra;">، 2</span><span dir="LTR">X</span><span style="font-family:B Mitra;"> و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل گردیدند.</span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">یافتهها: </span></strong><span style="font-family:B Mitra;">بیشترین عامل استرس زا در میان دانشجویان عوامل درون فردی بود. ارتباط معناداری بین عوامل استرس زای درون فردی با گروه سنی(017/0 =</span><span dir="LTR">P</span><span style="font-family:B Mitra;">)، عوامل استرس زای محیطی با مقطع تحصیلی وجود داشت(044/0= </span><span dir="LTR">P</span><span style="font-family:B Mitra;">). نتایج آزمون2 </span><span dir="LTR">X</span><span style="font-family:B Mitra;"> بین اعتقادات مذهبی و </span><span dir="LTR">LCU</span><span style="font-family:B Mitra;"> ارتباط معناداری یافت نشد.</span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">نتیجهگیری: </span></strong><span style="font-family:B Mitra;">با توجه به ماهیت رشته های علوم پزشکی، دانشجویان میزان بالای استرس را تجربه می کنند که می تواند منجر به بروز نشانه های بالینی ناشی از استرس گردد، بنابراین توصیه می شود توانمندسازی ایشان در برنامه ریزی تحصیلی و استفاده از نیروی توکل و اعتقادات مذهبی در انجام امور در دستور کار مراجع مربوطه قرار گیرد.</span></span>
<strong>Introduction: </strong>There are stress factors in university settings that can have a significant negative impact on the health of students<span dir="RTL">.</span> Religious beliefs play a very important role in preventing these influences. In this regard, the present study examines the relationship between religious beliefs and students' stress levels.<br>
<strong>Methods</strong>: This analytical cross-sectional study was conducted among 365 students in 2016. The participants were selected by using the stratified sampling method and proportionate to the number of students in each faculty. The spiritual outlook measurement questionnaire and Life Change Unit (LCU) questionnaire were employed for data collection. The obtained data were analyzed by performing the T-test<span dir="RTL"> و </span>Anova<span dir="RTL">، </span>X <sup>2 </sup>and Pearson tests in SPSS, version 20.<br>
<strong>Results</strong>: The most stressing factors were intrapersonal stressors. There was a significant correlation between intrapersonal stressors with the respondents’ age (P=0.017) and environmental stressors with grade (P=0.044). There was not a significant relationship found between LCU and religious beliefs.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Conclusion</strong>: Given the nature of medical sciences, students experience high levels of stress that can lead to clinical signs of stress. So, the recommendation is that empower students in academic planning and use of the power of trust and religious beliefs for carrying out affairs that should place on the agenda of the relevant authorities.
اعتقادات دینی, استرس, دانشجویان, دانشگاه
Religious beliefs, Stress, Students, University
70
80
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2233-1&slc_lang=fa&sid=1
leila
vali
لیلا
والی
vali@gmail.com
100319475328460031246
100319475328460031246
No
Assistant Professor, Environmental Health Engineering Research Center, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مهندسی بهداشت محیط، معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.
rahil
ghorbani
راحیل
قربانی نیا
r.ghorbani6790@gmail.com
100319475328460031247
100319475328460031247
Yes
Ph.D. Student of Health Services Management, Faculty of Management and Medical Information, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
yousef
shabani
یوسف
شعبانی
shabani@gmail.com
100319475328460031248
100319475328460031248
No
Ph.D. Student of Health Services Management, Faculty of Management and Medical Information, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
younes
jahani
یونس
جهانی
jahani@gmail.com
100319475328460031249
100319475328460031249
No
Assistant professor , Department of Epidemiology and Biostatistics, School of Public Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
استادیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان