Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1398
4
1
gregorian
2019
7
1
12
2
online
1
fulltext
fa
تدوین و اعتباریابی راهبردهای یاددهی- یادگیری در برنامه درسی فطرت گرای توحیدی
Compilation and validation of teaching strategies-learning in the monotheistic fundamentalistic curriculum
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
Theories of Learning and Teaching in Medical Sciences
پژوهشی اصيل
Original Research
مقدمه: یکی از مهمترین عناصر طراحی برنامه درسی با رویکرد فطرت گرای توحیدی، راهبردهای تدریس و یادگیری است که نقش کلیدی در اجرا و کارایی برنامه درسی دارد. روش های تدریس باید با اهداف و محتوای مورد تدریس مطابقت داشته باشد و براساس نیازهای فراگیران طراحی شود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تبیین راهبردهای یاددهی-یادگیری در تدوین برنامه درسی فطرت گرای توحیدی صورت گرفته است.<br>
<strong>روش کار:</strong> تحقیق حاضر بهصورت آمیخته و شامل بخشهای کیفی و کمی است. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی بهصورت قیاسی و در بخش کمی از روش تحقیق پیمایش استفاده شد. در تحلیل محتوی، 42 مقاله مطابق معیارهای مورد نظر بررسی شد. برای تشکیل الگوی پیشنهادی، دادههای حاصله تلفیق شدند. ابزار تحقیق پیمایش، پرسشنامه محققساخته بود که روایی آن به تایید 5نفر متخصص حوزه علوم تربیتی رسید<span dir="LTR">. </span>برای اعتباربخشی الگوی پیشنهادی، 20نفر از متخصصان حوزه علوم تربیتی بهصورت هدفمند انتخاب شدند که الگوی پیشنهادی براساس نظرات آنها اعتباریابی شد. نتایج با استفاده از نرمافزار <span dir="LTR">SPSS 18 </span>مورد تحلیل قرار گرفت<span dir="LTR">.</span><br>
<strong>یافته ها: </strong>نتایج به دست آمده بر اساس مطالعات منابع مختلف در این حوزه مشخص شد که ، راهبردهای یاددهی -یادگیری در نگاه فطرت گرای توحیدی با سایر دیدگاهها کاملا متفاوت است، زیرا مهمترین مولفه های آن این است که نمی تواند جدای از ارزشها و هدفها تدوین شود و بطور خلاصه دارای ویژگیهای زیر است:<br>
نتیجه گیری: در نظر گرفتن تفاوتهای فردی در فرایند یاددهی-یادگیری؛ انسانها دارای توانائیها و استعدادهای مختلف هستند بگونه ای پیامبر گرامی اسلام(ص) از آن بعنوان معادن سیم و زر یاد می کند لذا برنامه درسی فطرت گرای توحیدی در فرایند تدریس به آن توجه دارد.<br>
Introduction: One of the main elements of curriculum design with a monotheistic fundamentalist approach is teaching and learning strategies that play a key role in the implementation and effectiveness of the curriculum. Teaching methods should be tailored to the goals and content of the teaching and tailored to the needs of the learners. Therefore, the present study was aimed at explaining teaching-learning strategies in the formulation of a monotheistic fundamentalistic curriculum.<br>
Methods: The present study is a cross-sectional study involving qualitative and quantitative parts. In qualitative section, content analysis method was used quantitatively and in a small part of the survey method. In the content analysis, 42 articles were reviewed in accordance with the criteria. The proposed data was integrated into the proposed model. The survey instrument was a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by five specialists in the field of science education. To validate the proposed model, 20 experts from the field of science were selected purposefully and the proposed model was validated based on their opinions. The results were analyzed using SPSS 18 software.<br>
Findings: Based on the studies of various sources in this area, it was found that the strategies of teaching-learning in a monotheistic monotheistic view are completely different from the other views, since the most important components of it are that they can not be separated from values and goals In short, it has the following characteristics: using children's will and discretion, mobilizing all the forces and potential of children<br>
Conclusion: Considering individual differences in the process of teaching-learning; people have different abilities and talents; in this way, the Prophet (pbuh) cites Islam as the mines of wire and gold; therefore, the monotheistic monotheistic curriculum in the teaching process Pay attention.<br>
راهبردهای یاددهی؛ یادگیری-یاددهی؛ یادگیری فطرت گرا؛ فطرت گرایی در یاددهی
Teaching strategies, learning-teaching, naturalistic learning, fundamentalism in teaching
33
42
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2353-1&slc_lang=fa&sid=1
علیرضا
کیخا
ali.48kaykha@gmail.com
100319475328460025637
100319475328460025637
No
حسن
ملکی
malaki_cu@yahoo.com
100319475328460025638
100319475328460025638
Yes
سید صدرالدین
شریعتی
shariati@atu.ac.ir
100319475328460025639
100319475328460025639
No
مریم
برهمن
علیرضا
صادقی
alirezasadeghi@yahoo.com
100319475328460025640
100319475328460025640
No