Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1400
4
1
gregorian
2021
7
1
14
3
online
1
fulltext
fa
موانع رفتار اطلاعیابی دانشجویان پرستاری در دروس زبان انگلیسی عمومی و زبان تخصصی از دیدگاه اساتید: مطالعه کیفی
The Inhibitors to Information Seeking Behavior of Nursing Students in General English and ESP Courses from University Instructors’ Perspective: A Case Study
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
Research in Medical Science Education
پژوهشی کيفی
Qualitative Research
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">مقدمه</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">بررسی رفتار اطلاعیابی دانشجویان پرستاری در دروس زبان انگلیسی عمومی و تخصصی بسیار ضروری به نظر می رسد. از طرفی </span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">رفتار اطلاعیابی میتواند تحت تأثیر عوامل متعددی قرار گیرد</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">. با این رویکرد، هدف اصلی این پژوهش، شناسایی موانع رفتار اطلاعیابی دانشجویان پرستاری در دروس زبان انگلیسی عمومی و تخصصی از دیدگاه اساتید بود. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">روش</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">ها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">روش پژوهش حاضر کیفی و به روش تحلیل محتوا از نوع عرفی انجام شد. مشارکتکنندگان در این پژوهش شامل 7 نفر از اعضای هیأت علمی آموزش زبان انگلیسی بود که سابقه تدریس به دانشجویان پرستاری در شهر کرمانشاه را داشتند، بود. این پژوهش در سال 1398 انجام شد. روش نمونه­گیری به صورت هدفمند صورت گرفت. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه بود که به </span></span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">روش مصاحبهی نیمه ساختار یافته انجام شد. </span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">یافتهها</span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> یافتههای این پژوهش نشان داد که در مجموع 143 واحد معنایی در 19 عامل و 3 مقوله اصلی بدست آمد. سه مقوله اصلی یعنی عوامل رفتاری، عوامل سازمانی و عوامل محیطی نقش اصلی را در موانع رفتار اطلاعیابی دانشجویان پرستاری در دروس زبان انگلیسی عمومی و زبان تخصصی از دیدگاه اساتید دارند. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">نتیجهگیری</span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> نتایج کلی نشان داد که عدم توجه به هر کدام از عوامل تأثیرگذار بر رفتار اطلاعیابی دانشجویان علوم پزشکی باعث خواهد شد که آنها تکیه صرف بر کتاب درسی داشته باشند، فقط به روخوانی و یا ترجمه متون تکیه کنند و از دسترسی به منابع عظیم اطلاعاتی که آنها را در یادگیری مهارتهای ارتباطی یاری میکنند باز بمانند. ضروری به نظر میرسد که توجه خاص به عوامل اشاره شده معطوف شود تا از رفتار اطلاعیابی دانشجویان به صورت بهینه بهره گرفته شود.</span></span>
<strong>Introduction</strong>: Investigating the information seeking behavior of nursing students in General English and ESP courses is of great importance since various factors may impact the students’ information seeking behavior. As such, the present study sought the inhibitors to the information seeking behavior of students of nursing in general English and ESP courses.<br>
<strong>Methods</strong> The study is a qualitative research that adopted a conventional content analysis. Seven faculty members of English as foreign language (EFL) who took part in the interview had the experience of teaching English for specific purposes (ESP) to nursing students. The study that was carried out in 2018 used a purposive sampling and a semi-structured interview was employed in the study. <br>
<strong>Results</strong>: Based on the findings,143 themes emerged that were categorized into 19 sub categories and, 3 main categories; namely, behavioral, organizational, and contextual factors were the main obstacles to information seeking behavior of nursing students in general English and ESP courses.<br>
<strong>Conclusion</strong>: It was revealed that ignoring the factors which influence nursing students’ information seeking behavior may result in either students’ over- reliance on their textbooks or on their attempt to translate textbook. By so doing, they would not seek help from various other information resources. It seems necessary to pay a particular attention to the factors. By doing so, one can have a better understanding of students' information seeking behavior.
رفتار اطلاعیابی, موانع اطلاعیابی, زبان انگلیسی عمومی, زبان تخصصی
Information seeking behavior, Inhibitors to information seeking behavior, General English, English for specific purposes.
120
129
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2155-2&slc_lang=fa&sid=1
Farshad
Parhamnia
فرشاد
پرهام نیا
fparhamnia@yahoo.com
100319475328460035012
1456-9874-7899-4005
Yes
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی
Majid
Farahian
مجید
فرهیان
majid.farahian@gmail.com
100319475328460035013
1456-9874-7899-4005
No
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی