Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1391
1
1
gregorian
2012
4
1
5
1
online
1
fulltext
fa
اساتید مشاور از نظر دانشجویان علوم پزشکی
Role of university advisors in the viewpoint of medical sciences’ students
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p> <strong> اهداف: </strong>دانشگاه نقش خطیری در پرورش استعدادها و توانمندیهای دانشجویان برعهده دارد. دانشجویان بهتنهایی قادر نیستند به این هدف دست یابند و اساتید مشاور میتوانند نقش کلیدی و مهمی را در نیل به آن داشته باشند. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی سطح دیدگاه دانشجویان از وظایف استاد مشاور و میزان رضایتمندی آنان از عملکرد اساتید انجام شد. <strong></strong></p><p> <strong> روشها: </strong>این مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی در جامعه دانشجویان رشتههای علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در نیمسال اول سال تحصیلی 90-1389 انجام شد. 231 دانشجو بهروش نمونهگیری خوشهای و تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای پژوهشگرساخته بود. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS 16 و آزمون رگرسیون چندمتغیره، آزمون T مستقل، مجذور کای و آنالیز واریانس استفاده شد. </p><p> <strong> یافتهها: </strong>7/71% از دانشجویان تعداد مراجعات کمی به مشاور خود داشتند. تنها 4/13% از آنان آگاهی مطلوبی از نحوه عملکرد مناسب استاد مشاور داشتند. 1/87% آنان با حضور دانشجوی سال بالاتر در کنار استاد مشاور موافق بودند. سطح رضایتمندی اغلب دانشجویان از عملکرد اساتید مشاور در دانشگاه نامطلوب بود (4/35=M ). تعداد مراجعات دانشجویان به اساتید مشاور (001/0 = β = 0/369 ،p ) و رشته تحصیلی دانشجویان (238/0 = β = 0/003 ،p ) عوامل پیشگوییکننده میزان رضایتمندی آنان از عملکرد اساتید مشاور بود. </p><p> <strong> نتیجهگیری: </strong>دانشجویان مورد مطالعه نسبت به وظایف و نقش استاد مشاور آشنایی بسیار کمی داشته و از نحوه عملکرد استاد مشاور خود ناراضی هستند. در این راستا ایجاد روابط مناسب بین دانشجو و استاد مشاور بهشدت توصیه میشود. </p>
<p> <strong> Aims: </strong>University plays an important role in increasing the competency and ability of students. Students do not become successful on their own and the University advisor can be a key of success. This study was carried out with the aim of assessing the students’ viewpoints about the university advisors’ duties and evaluating their satisfaction with their university advisors. <strong></strong></p><p> <strong> Methods: </strong>This descriptive-analytical cross-sectional study was performed on medical sciences students of Babul University of Medical Sciences in the first academic semester of 2009-10. 231 students were selected by cluster randomized sampling. Data were collected using a researcher-made questionnaire and were analyzed by multi-variant regression, independent T-test, Chi-square test and variance analysis using SPSS 16 software. </p><p> <strong> Results: </strong>71.7% of the students had few monthly refers to their advisors. Only 13.4% of the participants had proper awareness of the role of University advisors. 87.1% agreed with the presence of senior students beside the advisor. Most of the students were not satisfied with their advisors’ practice (M=35.4). Students satisfaction with advisors' practice was predicted by the visiting frequency (β=0.369, p=0.001) and their field of study (β=0.238, p=0.003). </p><p> <strong> Conclusion: </strong>Students have little awareness of University advisors’ roles and duties and are not satisfied with their advisors’ practice. Creating a good advisor-student relationship is strongly recommended in this regard. </p>
کلیدواژه ها: استاد مشاور، دیدگاه دانشجویان، رضایتمندی دانشجویان، نقش
Keywords: University Advisor, Students\' Viewpoint, Students\' Satisfaction, Role
23
29
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-339-1&slc_lang=fa&sid=1
Sum Sh.
شیما
سام
sumshima@yahoo.com
10031947532846003557
10031947532846003557
Yes
Faculty of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
Tayebi M.
مریم
طیبی
10031947532846003558
10031947532846003558
No
Faculty of Paramedicine, Babol University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
Gharakhani M.
منیره
قره خانی
10031947532846003559
10031947532846003559
No
Faculty of Paramedicine, Babol University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
Moslemi D.
داریوش
مسلمی
10031947532846003560
10031947532846003560
No
Faculty of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
Pourghasem M.
محسن
پورقاسم
10031947532846003561
10031947532846003561
No
Faculty of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران