Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1401
2
1
gregorian
2022
5
1
15
2
online
1
fulltext
fa
طراحی و روان سنجی ابزار سنجش برنامه ی تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی
Design and Psychometric Assessment of the Program of development and Innovation in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
Research in Medical Science Education
پژوهشی اصيل
Original Research
<strong>مقدمه:</strong> سنجش برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در ایﺮان ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ اﺑﺰاری اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻃﻮر دﻗﯿﻖ موفقیت ها و ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎی این برنامه را اندازه گیری و تعیین نماید. این پژوهش به منظور طراحی و روان سنجی ابزار سنجش برنامه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی انجام شد.<br>
<strong> روش </strong><strong>:</strong> این ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ در ﺳﺎل تحصیلی 1398-1397 و طی دو مرحله ﻃﺮاﺣﯽ و اﻧﺠﺎم گردید. در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮐﯿﻔﯽ ﭘﮋوﻫﺶ، ﻃﺮاحی ﮔﻮیه ﻫﺎ و در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮐﻤﯽ روان سنجی ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ. ابزاراولیه با 293 گویه طراحی و پس از دو مرحله دلفی به <span dir="LTR">166</span>گویه تقلیل یافت. روایی صوری و محتوایی کمی و کیفی بررسی و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تعیین گردید. نهایتاً با تحلیل عامل تأییدی ابزار مذکور با استفاده از نرم افزار <span dir="LTR">Smart pls3</span> موردتایید قرار گرفت.<br>
<strong>یافته ها:</strong> پس از مراحل تعیین روایی و پایایی، پرسشنامه ای با 12 بعد و84 گویه طراحی شد. مقدار شاخص روایی محتوایی همه گویه ها بالای 7/0به دست آمد. در بررسی روایی سازه، مقدار بار عاملی تمام گویه ها، مقادیر مناسبی عمدتا بالاتر از 7/0،پایایی هر دو ملاک(آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی)تمام ابعاد بالای 7/0، میانگین واریانس استخراج شده(<span dir="LTR">(AVE</span> را در همه ابعاد بیشتر از 5/0 نشان داد.<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج این مطالعه شاهد مناسبی در خصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار سنجش برنامه تحول و نوآوری است. این نتایج میتواند در توسعه ابزار سنجش برنامه تحول و نوآوری در سایر دانشگاه های علوم پزشکی و موسسات آموزش عالی سلامت، مورد توجه و استفاده پژوهشگران قرار گیرد<span dir="LTR">.</span><br>
<strong>Introduction</strong><strong><span dir="RTL">:</span></strong> Evaluation of the Program of development and Innovation in Medical Education in Iran needs tools that can determine the successes and shortcomings of this program. The purpose of this study was to design and psychometrically evaluate the tools for measuring the evolution of innovation in medical education.<br>
<br>
<strong> Methods: </strong>This study was designed and conducted in two stages during the academic year 1398-1989. At the qualitative stage of the study, the strains were designed and In step 2(Quantitative stage), the psychometric analysis was performed. The instrument was designed with 293 items and reduced to 166 items after two Delphi stages. Quantitative and qualitative face and content validity were assessed and its reliability was determined by Cronbach's alpha and composite reliability. Finally, the confirmatory factor analysis of the tool was confirmed using Smart pls3 software.<br>
<strong>Results<span dir="RTL">:</span></strong> After determining the validity and reliability, a questionnaire with 12 dimensions and 84 items was designed. Content validity index of all items was above 0.7. In construct validity, factor loadings of all items, good values mostly above 0.7, reliability of both criteria (Cronbach's alpha, composite reliability) all dimensions above 0.7, mean variance extracted (AVE in all dimensions) Showed more than 0.5.<br>
<strong>Conclusion<span dir="RTL">:</span></strong> The results of this study provide a good evidence of the robustness of the factor structure and the reliability of the evaluation tool of the Program of development and Innovation in Medical Education. These results could be of interest to researchers in the development of tools for measuring this program at other medical universities and higher education institutions.<br>
روان سنجی, برنامه تحول و نوآوری, آموزش پزشکی
Psychometrics, Program of development and Innovation, Medical Education
111
121
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2025-3&slc_lang=fa&sid=1
jamileh
aqatabar roudbari
جمیله
آقاتبار رودباری
j.aghatabar@yahoo.com
100319475328460037864
100319475328460037864
No
Babol University of Medical Sciences
دانشگاه پزشکی بابل
taraneh
enayati
ترانه
عنایتی
tenayati@yahoo.com
100319475328460037865
100319475328460037865
Yes
sari azad university
دانشگاه آزاداسلامی،ساری