Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1391
1
1
gregorian
2012
4
1
5
1
online
1
fulltext
fa
طراحی الگوی برنامهریزی درسی با رویکرد کاهش تهدیدات نرم
Designing curriculum pattern with reducing of soft threats approach
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p> <strong> اهداف </strong><strong>: </strong>آموزش و پرورش از طریق کارکردهای خود ، میتواند تهدیدات نرم علیه کشور را کاهش داده و موجبات افزایش قدرت نرم را فراهم آورد. این پژوهش با هدف طراحی الگوی برنامهریزی درسی که با توسعه قدرت نرم، کاهش تهدیدات نرم علیه کشور را موجب شود، انجام شد. </p><p> <strong> روشها: </strong>این مطالعه توصیفی- تحلیلی و اکتشافی در سال 1390 با استفاده از بررسی اسنادی و کتابخانهای و تکنیکهای بارش ذهنی نظرسنجی و بحث گروهی انجام شد. جامعه آماری، کارشناسان برنامهریزی درسی وزرات آموزش و پرورش و اساتید متخصص حوزه علوم تربیتی در دانشگاههای تهران بودند. نمونهگیری به روش هدفمند طبقهای در دو طبقه انجام شد و 80 نفر برای انجام مطالعه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. دادهها با توجه به سئوالات پژوهش و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی مانند تحلیل عاملی، تجزیه و تحلیل شد. </p><p> <strong> یافتهها: </strong>پس از انجام تحلیل عاملی، الگوی مورد نظر در 6 بعد "دینی، فلسفی و ارزشی"، "سیاسی- امنیتی"، "اقتصادی"، "اجتماعی"، "روانشناختی" و "مدیریت برنامهریزی درسی"، 16 مولفه و 71 شاخص نمود پیدا کرد. </p><p> <strong> نتیجهگیری: </strong>حفظ و گسترش ارزشهای اسلامی، حفظ و تامین منافع و نیازهای سیاسی- امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و روانشناختی از مهمترین اهداف و ارزشهایی قلمداد میشوند که تهدید علیه آنها، تهدید علیه امنیت ملی به حساب میآید و از جمله اقداماتی که میتوان در این زمینه انجام داد، ایجاد تغییراتی در برنامهریزی درسی مدارس و دانشگاهها و سوقدادن آنها به سمت افزایش قدرت ملی و در نهایت کاهش تهدیدات نرم است. </p>
<p> <strong> Aims: </strong>The education system can reduce the soft threats against countries and provide a base for the improvement of soft power. The purpose of this study was to provide a basic theoretical model of lesson planning that can increase the soft power and reduce the soft threats against the Islamic Republic of Iran. </p><p> <strong> Methods: </strong>This descriptive-analytical and exploratory study was performed in 2011 through document and library research, brain storming, census and group discussion. The study population consisted of the educationalists of the Ministry of education and the educational sciences professors of Tehran universities. Stratified purposeful sampling was done in two stratifications and 80 people were selected for the study. Data were collected by a researcher-made questionnaire. Data analysis was carried out according to the research questions by descriptive statistics and inferential statistical methods such as factor analysis. </p><p> <strong> Results: </strong>After factor analysis, the desired pattern showed to have 6 "religious, philosophical and value", "political-security", "economic", "social", "psychological" and "curriculum management" dimensions, 16 components and 71 indicators. </p><p> <strong> Conclusion: </strong>Maintaining and promoting the Islamic values , maintaining and providing the political and security, economic, social and psychological needs and interests are among the most important goals and values that threats against them are considered as threats against national security. Among the measures that can be taken in this field is making changes in the curriculum of schools and universities and leading toward national power and ultimately reduction of soft threats. </p>
کلیدواژه ها: تهدید نرم، قدرت نرم، آموزش و پرورش، برنامهریزی درسی
Keywords: Soft Threats, Soft Power, Education, Lesson Planning
1
8
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-356-1&slc_lang=fa&sid=1
Kolahdoozi A.
احمد
کلاهدوزی
kolahdooziahmad@yahoo.com
10031947532846003547
10031947532846003547
Yes
Education Research Center, Faculty of Culture & Society, Imam-Hossein Comprehensive University, Tehran, Iran
مرکز پژوهش تعلیم و تربیت، دانشکده فرهنگی و اجتماعی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران
Bahramian M.
مریم
بهرامیان
10031947532846003548
10031947532846003548
No
Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences & Psychology, Shahid-Chamaran University, Ahvaz, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران