Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
13
4
online
1
fulltext
fa
ادراک دانشجویان رشته های بهداشت از محیط آموزشی و نقش آن در پیش بینی سرزندگی تحصیلی
Health sciences students’ perception of the educational environment and its role in predicting academic buoyancy
تعامل دانشجویان با آموزش
Student Interaction with Education
پژوهشی اصيل
Original Research
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">درک دانشجویان از محیط آموزشی محل تحصیل، نقش بسیار مهمی در فرایند یادگیری، سرزندگی تحصیلی و عملکرد دارد. این مطالعه،</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">باهدف</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> بررسی درک دانشجویان رشتههای بهداشت از محیط آموزشی و ارزیابی قابلیت پیشبینی سرزندگی تحصیلی از طریق درک آنها از محیط آموزشی انجامشده است.</span></span><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">این تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشتههای بهداشت شاغل به تحصیل در دانشگاههای علوم پزشکی ایلام، اراک، بیرجند، سمنان و همدان در سال تحصیلی 98-97 بوده است.</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">تعداد 475 دانشجو به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای، انتخاب و دادههای 400 شرکتکننده مورد آنالیز قرار گرفت (نرخ پاسخ=2/84 درصد). ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه سنجش محیط آموزشی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;">DREEM</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی بود. در این مطالعه ضمن استفاده از نرمافزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;">SPSS</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> نسخه 22، از آزمونهای </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;">t</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه، رگرسیونهای ساده و چندگانه جهت آنالیز دادهها استفاده گردید.</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">نتایج</span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">:</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">میانگین نمره کلی درک دانشجویان از محیط آموزشی </span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">92/22</span></span><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;">±</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">1/114</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> (حداکثر 200) به دست آمد.</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> نتایج مطالعه نشان داد که درک دانشجویان از محیط آموزشی 9</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> درصد</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> از واریانس سرزندگی تحصیلی آنها را پیشبینی میکند</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">(304/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;">R</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">، 092/0=<sup>2</sup></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;">R</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">، 09/0=<sup>2</sup></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;"> R</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> تعدیلشده،507/40=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;">F</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">،001/0></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;">p</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">)</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">. همچنین،</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">ضرایب رگرسیونی نشان داد</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> که تمام مؤلفههای درک دانشجویان از محیط آموزشی به جزء مؤلفه درک دانشجویان از مدرسین، نقش معنیداری در پیشبینی سرزندگی تحصیلی داشتهاند.</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> نتیجهگیری:</span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> درک دانشجویان رشتههای بهداشت در مورد محیط آموزشی، در سطح متوسط بوده، به مفهوم وجود جنبههای مثبت در محیط آموزشی بیش از جنبههای منفی است.</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">گرچه، انجام ارزیابیهای دقیق، تشخیص نقاط قوت و ضعف </span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">و انجام مداخلات آموزشی</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">، جهت بهبود درک دانشجویان از محیط آموزشی و بهتبع آن، افزایش سرزندگی تحصیلی ضروری است.</span></span>
<strong>Introduction</strong>: Students’ perceptions of their educational environment play a very crucial role in the learning process, academic buoyancy and performance. This study aimed to investigate health sciences students’ perceptions of the educational environment and evaluated the predictability of academic buoyancy through their perceptions of the educational environment<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Methods: </strong>This research was a descriptive -correlational study. The statistical population consisted of all health students who were studying in Ilam, Arak, Birjand, Semnan and Hamadan Universities of Medical Sciences in the academic year 2018-19. A total number of 475 students were selected through multistage random sampling method and the data of 400 participants were analyzed (response rate = 84.2%). Data were gathered using a Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM) and academic buoyancy questionnaires. In this study, while using SPSS v.22 software, independent samples t-test, one–way ANOVA, simple and multiple regressions were employed for data analysis.<br>
<strong>Results: </strong>The mean overall DREEM score was 114.1±22.92 (maximum, 200). The result showed that students' perceptions of the educational environment would predict 9% of the variance of their academic buoyancy (R=0.304, R<sup>2</sup>=0.092, Adjusted R<sup>2</sup>=0.09, F=40.507, p<0.01). Also, regression coefficients showed that the components of students’ perceptions of the educational environment, except the component of students’ perceptions of teachers, had a significant role in predicting academic buoyancy<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Conclusion<span dir="RTL">:</span> </strong>Health students’ perceptions of their educational environment were at a moderate level shows that the educational environment was found to be more positive than negative. Nevertheless, addressing accurate assessments, identifying strengths and weaknesses, and conducting educational interventions are essential to enhance students' perceptions of the educational environment and, consequently, improve academic buoyancy<span dir="RTL">.</span>
واژه های کلیدی: سرزندگی تحصیلی, ادراک دانشجویان از محیط آموزشی, بهداشت
Keywords: Academic buoyancy, Students’ perception of the educational environment, Health
360
370
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2583-1&slc_lang=fa&sid=1
Taleb
askaripoor
طالب
عسکری پور
taleb.askaripoor@yahoo.com
100319475328460032826
100319475328460032826
Yes
Semnan University of Medical Sciences
دانشگاه ع پ سمنان
Ayat
Rahmani
ایت
رحمانی
asakereh1357@yahoo.com
100319475328460032827
100319475328460032827
No
Semnan University of Medical Sciences
دانشگاه ع پ سمنان
Hamed
Aghaei
حامد
آقائی
hamedaghaeih@gmail.com
100319475328460032828
100319475328460032828
No
Arak University of Medical Sciences
دانشگاه ع پ اراک
Vahideh
Abolhasannejad
وحیده
ابوالحسن نژادد
a.occupational@yahoo.com
100319475328460032829
100319475328460032829
No
Birgand University of Medical Sciences
دانشگاه ع پ بیرجند
Ali Mohammad
Abbasi
علی محمد
عباسی
Askari.t@yahoo.com
100319475328460032830
100319475328460032830
No
Ilam University of Medical Sciences
دانشگاه ع پ ایلام
Masoud
Shafii motlagh
مسعود
شفیعی مطلق
el.hse@yahoo.com
100319475328460032831
100319475328460032831
No
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه ع پ همدان
Mohammad Ebrahim
Ghaffari
محمد ابراهیم
غفاری
m.gh19@yahoo.com
100319475328460032832
100319475328460032832
No
Guilan University of Medical Sciences
دانشگاه ع پ گیلان
Mahdi
Mohammadian Mastanabad
مهذی
محمدی مستان آباد
damghan.edo@yahoo.com
100319475328460032833
100319475328460032833
No
Semnan University of Medical Sciences
دانشگاه ع پ سمنان
Mohammad Ali
Jalilvand
محمد علی
جلیل وند
Shirali.g@yahoo.com
100319475328460032834
100319475328460032834
No
Semnan University of Medical Sciences
دانشگاه ع پ سمنان
Elehe
kazemi
الهه
کاظمی
kazemie187@yahoo.com
100319475328460032835
100319475328460032835
No
Mohammad Ali
دانشگاه ع پ سمنان