Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1391
4
1
gregorian
2012
7
1
5
2
online
1
fulltext
fa
رابطه جهتگیری انگیزشی و راهبردهای یادگیری در تبیین موفقیت تحصیلی
Relationship between motivational orientation and learning strategies in predicting academic success
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p> <strong> چکیده </strong></p><p> <strong> اهداف: </strong>از آنجا که موفقیت تحصیلی تحت تاثیر متغیرهایی از جمله جهتگیریهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری است، مطالعه هریک از این متغیرها از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه راهبردهای یادگیری و جهتگیریهای انگیزشی و موفقیت تحصیلی دانشآموزان و تعیین سهم هریک از متغیرها در پیشبینی موفقیت تحصیلی بود. </p><p> <strong> روش </strong> <strong>ها: </strong>روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است که در سال تحصیلی 90-1389 در شهر تهران انجام شد. 600 نفر از دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای جهتگیری انگیزشی <i>والرند</i> و راهبردهای یادگیری <i>واینستین</i> و <i>مایر</i> بود. از معدل تحصیلی دانشآموزان بهعنوان ملاک عملکرد تحصیلی استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری بهکمک نرمافزار SPSS 13 تحلیل شد. </p><p> <strong> یافتهها: </strong>براساس نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری مرحلهای، جهتگیری انگیزشی از قدرت پیشبینی بیشتری برخوردار بود. از مولفههای پرسشنامه جهتگیری انگیزشی، مولفه "بیانگیزشی" بیشترین سهم را در پیشبینی عدم موفقیت تحصیلی داشت. راهبردهای یادگیری در مرحله بعد قرار داشتند که از میان آنها " راهبرد بسط"، بیشترین سهم را در پیشبینی موفقیت تحصیلی داشت. </p><strong>نتیجهگیری: </strong>بین موفقیت تحصیلی و راهبردهای یادگیری و همچنین جهتگیریهای انگیزشی رابطه مثبت و بین بیانگیزگی و عدم موفقیت تحصیلی رابطه منفی وجود دارد. جهتگیریهای انگیزشی، بهویژه انگیزش درونی باید در آموزش مورد توجه قرار گیر ن د و آموزش نیز باید با علایق یادگیرندگان و راهبردهای یادگیری همراه شود.
<p> <strong> Abstract </strong></p><p> <strong> Aims: </strong>Since academic achievement is influenced by variables such as motivational orientations and learning strategies, the study of these variables is of great importance. The aim of this research was studying the relationship between motivational orientations, learning strategies and determining the role of each variable in predicting academic achievement . </p><p> <strong> Methods: </strong>This descriptive correlation study was carried out in 2010-11 in Tehran, Iran. 600 third-grade guidance school female students in Tehran, Iran were selected by multistage cluster sampling. The data collection tools were the Academic Motivation Scale <i>Vallerand</i> and the Learning Strategies Questionnaire <i>Winestein</i> & <i>Mayer</i>. Academic achievement was measured using the average score. Data were analyzed by Pearson coefficient correlation and multiple regressions. </p><p> <strong> Results: </strong>Based on multiple regression results, the strongest predictor for achievement was motivational orientation. Among the components of the Motivational Orientation Scale, “amotivation” was the strongest predictor of academic failure. Learning strategies stood in the second position among which “elaboration strategy” had the highest role in predicting academic achievement. </p><strong>Conclusion: </strong>There is a positive relationship between academic achievement and learning strategies and also motivational orientations. There is also a negative relationship between amotivation and academic failure. Motivational orientations especially intrinsic motivation must be focused. In addition, instruction should be directed toward the learners’ interests and learning strategies.
کلیدواژه ها: جهتگیریهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری، موفقیت تحصیلی
Keywords: Motivational Orientations, Learning Strategies, Academic Achievement
105
111
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-371-1&slc_lang=fa&sid=1
Samadi M.
معصومه
صمدی
msamadi81@yahoo.com
10031947532846003826
10031947532846003826
Yes