Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
15
1
online
1
fulltext
fa
طراحی واعتباریابی مقیاسی برای سنجش فرهنگ سازمانی دانشگاه های کشور
Designing and validating a scale for measuring the organizational culture of the country's universities
سایر موضوعات
Other Fields
پژوهشی اصيل
Original Research
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:115%"><span style="text-autospace:none"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">مقدمه</span></span></span></b><b><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">:</span></span></span></b> <span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">فرهنگ سازمانی، ابزاری قدرتمند برای ارتقای عملکرد و اثربخشی بلندمدت سازمان است. هدف مقاله حاضر طراحی واعتباریابی مقیاسی برای سنجش فرهنگ سازمانی دانشگاه­ های کشور بود.</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"B Mitra""></span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:115%"><span style="text-autospace:none"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">روش</span></span></span></b><b><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">ها:</span></span></span></b> <span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">روش پژوهش ترکیبی آمیخته بود­. منابع گردآوری داده­ها در بخش کیفی پژوهش شامل مصاحبه نیمه­ساختاریافته با 30 نفر، یادداشت­برداری­، اسناد عمومی و خصوصی بوده که به داده­های متنی تبدیل شده و پس از کدگذار ی متن با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا صورت گرفت­. بر اساس نتایج بخش کیفی، ابزار اندازه­گیری بر اساس مؤلفه­های شناسایی شده در قالب پرسشنامه 105 سوالی طراحی گردیده و روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظر متخصصان تایید و در نهایت ضریب پایایی 74/0 به دست آمد. برای برآورد اعتبار الگوی ارائه شده از تحلیل ­مدل­یابی معادلات ساختاری استفاده شد. در بخش کیفی از نمونه­گیری هدفمند و در بخش کمی با توجه به حجم نمونه به روش نمونه­گیری خوشه­ای از شهرهای مختلف کشور داده­ها جمع­آوری گردید.</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"B Nazanin""></span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:115%"><span style="text-autospace:none"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">یافتهها</span></span></span></b><b><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">:</span></span></span></b> <span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">یافته­های بخش کیفی</span></span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">نشان داد که الگوی فرهنگ سازمانی دارای 24 عامل ، 105 ملاک و 805 نشانگر است. یافته­ها همچنین ننشان داد مقیاس طراحی شده برای سنجش فرهنگ سازمانی در دانشگاهای کشور ایران از برازش بسیار مطلوبی برخوردار است.</span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:115%"><span style="text-autospace:none"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">نتیجهگیری</span></span></span></b> <span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">بنابراین و با توجه به نتایج بدست آمده می­توان گفت که لازم است دانشگاه­های کشور به سوی اعتباریابی فرهنگ سازمانی گام برداشته و تمام عوامل به طور یکسان مورد توجه قرار گیرد.</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"B Lotus""></span></span></span></span></span></span></span></span></span>
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:115%"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%">Introduction</span></span></b><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%">: Organizational culture is a powerful tool to improve the performance and long-term effectiveness of the organization. The purpose of this article was to design and validate a scale for measuring the organizational culture of the country's</span></span> <span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%">universities</span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:115%"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%">Methods</span></span></b><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%">: The combined research method was mixed. Sources of data collection in the qualitative part of the research included semi-structured interviews with 30 people, taking notes, public and private documents that were converted into textual data and after coding the text, content analysis technique was performed. Based on the results of the qualitative section, the measurement tool was designed based on the identified components in the form of a 105-item questionnaire and its face and content validity was confirmed using the opinion of experts and finally the reliability coefficient was 0.74. Structural equation modeling analysis was used to estimate the validity of the proposed model. In the qualitative part of purposive sampling and in the quantitative part according to the sample size (135 people), data were collected by cluster sampling method from different cities of the country</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:115%"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%">Results</span></span></b><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%">: The findings of the qualitative section showed that the organizational culture model has 24 factors, 105 criteria and 805 indicators. The findings also showed that the scale designed to measure organizational culture in Iranian universities has a very good fit</span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" mitra="" style="font-family:">.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<b><span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Conclusion</span></span></b><span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">: Therefore, according to the obtained results, it can be said that it is necessary for the universities of the country to take steps towards the validation of organizational culture and all factors should be considered equally</span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:9.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">.</span></span>
سنجش, فرهنگ سازمانی, دانشگاه
Assessment, Organizational Culture, University
1
9
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2824-1&slc_lang=fa&sid=1
Firouz
Mahdi
فیروز
مهدی
Firouz.mahdi@yahoo.com
100319475328460037496
100319475328460037496
No
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی زنجان
Mohammad
Mojtaba Zadeh
محمد
مجتبی زاده
m.mojtabazadeh@yahoo.com
100319475328460037497
100319475328460037497
Yes
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی زنجان
Naghi
Kamali
نقی
کمالی
kamali.naghi@yahoo.com
100319475328460037498
100319475328460037498
No
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی زنجان