Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1393
3
1
gregorian
2014
6
1
7
2
online
1
fulltext
fa
تاثیر فناوریهای نوین بر کارآیی و اثربخشی آموزش
Comparison of Complications of General and Spinal Anesthesia after Cesarean
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p><strong>اهداف: </strong>استفاده از فناوریهای نوین<strong> </strong>آموزشی<strong> </strong>توسط متخصصان تعلیم و تربیت مورد تاکید قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر فناوریهای نوین بر کارآیی و اثربخشی آموزشی بود. </p><p><strong>روشها: </strong>این پژوهش توصیفی پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. فناوریهای نوین در قالب ۵ فاکتور اصلی که شامل؛ پایگاه دادههای علمی، نرمافزارهای کاربردی، فیلمهای آموزشی، اینترنت و رایانه بود، مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش در میان دانشجویان کارشناسی و ارشد دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 92-1391 اجرا شد. ۳۵۶ نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند که در نهایت ۲۹۱ پرسشنامه توسط آنها تکمیل شد. دادههای مورد نیاز پژوهش با استفاده از پرسشنامه محققساخته جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS 20 و آزمون Smart PLS برای بررسی برازش مدل مفهومی تدوینشده، استفاده شد. </p><p><strong>یافتهها: </strong>فناوریهای نوین (91/4=t)، و فاکتورهای آن مانند پایگاه دادههای علمی (47/2=t)، اینترنت (44/2=t)، فیلم های آموزشی (42/2=t)، و رایانه (73/2=t)، بر کارآیی و اثربخشی آموزشی تاثیر مثبت و معنیدار داشتند، درحالیکه نرمافزارهای آموزشی (42/0=t) بر کارآیی و اثربخشی آموزشی تاثیر معنیدار نداشت. </p><strong>نتیجهگیری: </strong>پایگاه دادهها، اینترنت، فیلمهای آموزشی و کاربرد رایانه از شاخصهای فناوریهای نوین بر کارآیی و اثربخشی آموزش موثر هستند.
<p> <strong> Aims: </strong>The use of the new educational technologies has been emphasized by the education experts. The aim of the study was to evaluate the effect of new technologies on efficiency and effectiveness of teaching. <strong></strong></p><p> <strong> Methods: </strong>This study was a descriptive survey study and, according to the aim, it was practical. The new technologies were considered in the format of 5 main items which included scientific database, application softwares, educational movies, internet and computer. The study was conducted among the undergraduate and graduate students at Isfahan University during the academic year 2012-13. 356 persons were selected through random sampling, and finally 291 questionnaires were completed by them.The required data for the study were collected, using researcher-made questionnaire. SPSS 20 software was used for data analysis and Smart PLS test was used for evaluating the fitness of the codified conceptual model. <strong></strong></p><p> <strong> Results: </strong>The obtained results showed that the new technologies (t=4.91), and its items like scientific database (t=2.47), internet (t=2.44), educational movies (t=2.42) and computer (t=2.73) had a positive and significant effect on efficiency and effectiveness of teaching, while educational softwares with the value of (t=0.42) did not have a signficant effectiveness on efficiency and effectiveness of teaching. <strong></strong></p><p> <strong> Conclusion: </strong>The new technologies are effective on efficiency and effectiveness of education. The items of database, internet, education movies and application of computer are effective on efficiency and effectiveness of teaching.</p>
فناوریهای نوین, کارآیی, اثربخشی, آموزش, دانشجویان
Modern Technologies, Efficiency, Effectiveness, Teaching, Students
107
113
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-531-3&slc_lang=fa&sid=1
Cheraghiyan Radi A.
امین
چراغیان رادی
amin.radi90@gmail.com
100319475328460012229
100319475328460012229
Yes
Educational Planning Department, Psychology & Educational Sciences Faculty, Isfahan University, Isfahan, Iran
گروه برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Abedi Sharbiyani A.A.
علیاکبر
عابدی شربیانی
100319475328460012230
100319475328460012230
No
Business Administration Department, Economics & Administrative Sciences Faculty, Isfahan University, Isfahan, Iran
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Najafi H.
حسین
نجفی
100319475328460012231
100319475328460012231
No
Educational Sciences Department, Psychology & Educational Sciences Faculty, Khalkhal Branch, Payam-e-Noor University, Khalkhal, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد خلخال، دانشگاه پیام نور، خلخال، ایران
Nosrati Heshi K.
کمال
نصرتی هشی
100319475328460012232
100319475328460012232
No
Philosophy of Education Department, Psychology & Educational Sciences Faculty, Isfahan University, Isfahan, Iran
گروه فلسفه آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران