Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1393
7
1
gregorian
2014
10
1
7
5
online
1
fulltext
fa
رابطه هوش هیجانی و خودپنداره با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
Relationship of Emotional Intelligence and Self-Concept with Students' Academic Achievement
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="direction: rtl unicode-bidi: embed"><b><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra">اهداف:</span></b><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra"> مهمترین وظیفه نظام
آموزشی، آمادهساختن دانشجویان برای کسب دانش و مهارتهای شناختی و شغلی بهمنظور
ورود به اجتماع است. لذا شناخت عواملی که منجر به پیشرفت تحصیلی دانشجویان میشود
از اهمیت ویژهای برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی و خودپنداره
با پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شد.<b><o:p /></b></span></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="direction: rtl unicode-bidi: embed"><b><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra">روشها:</span></b><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra"> در این مطالعه توصیفی-
تحلیلی، 99 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری- مامایی قاین در سال تحصیلی 92-1391
بهصورت سرشماری وارد مطالعه شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای
استاندارد هوش هیجانی <i>بار</i>- <i>آن</i> و خودپنداره <i>راجرز</i> استفاده شد.
دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی (آزمون </span><span dir="ltr" style="font-size: 10pt">T</span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span> مستقل و ضریب همبستگی پیرسون) بهکمک نرمافزار </span><span dir="ltr" style="font-size: 10pt">SPSS 14</span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span style="font-size: 11pt font-family: Mitra"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span> </span><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra">مورد تجزیه و تحلیل
قرار گرفتند.<o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="direction: rtl unicode-bidi: embed"><b><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra">یافتهها:</span></b><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra"> بین میانگین نمرات هوش
هیجانی، خودپنداره واقعی و خودپنداره آرمانی در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیداری
وجود نداشت، ولی میانگین معدل در دختران بهطور معنیداری بیشتر از پسران بود(0/001>p)</span><span lang="FA" style="font-size: 11pt font-family: Mitra">. بین پیشرفت تحصیلی با خودپنداره
آرمانی و بین هوش هیجانی با خودپنداره آرمانی و خودپنداره واقعی رابطه مثبت و معنیدار
وجود داشت. اما بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی (معدل) رابطهای مشاهده نشد.<o:p /></span></p>
<b><span lang="FA" dir="rtl" style="font-size: 11pt font-family: Mitra">نتیجهگیری:</span></b><span lang="FA" dir="rtl" style="font-size: 11pt font-family: Mitra">
خودپنداره بالای دانشجویان با پیشرفت تحصیلی آنان ارتباط دارد و دانشجویانی که
خودپنداره بهتری دارند و برداشت خوبی از خود و تواناییهای خود دارند از پیشرفت
تحصیلی بالاتری برخوردارند.</span>
<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 42.45pt 0.0001pt 42.55pt direction: ltr unicode-bidi: embed"><b><span style="font-family: Cambria, serif background: white">Aims:</span></b><span style="font-family: Cambria, serif background: white"> The most important task of
the educational system is to prepare students to acquire knowledge and career
and cognitive skills to enter the community. Therefore, identifying the factors
leading to the students’ academic achievement is very important. This study
aimed to investigate the relationship between emotional intelligence and
self-concept with students’ academic achievement.<o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 42.45pt 0.0001pt 42.55pt direction: ltr unicode-bidi: embed"><b><span style="font-family: Cambria, serif background: white">Methods:</span></b><span style="font-family: Cambria, serif background: white"> This
descriptive-analytical study was done on 99 students of Qaen Nursing and
Midwifery School in 2012-13 through census sampling. Two standardized Bar-On
emotional intelligence and Rogers self-concept questionnaires were used to
collect data. Data were analyzed using descriptive and inferential (independent
T test and Pearson's correlation coefficient) statistics using SPSS 14
software.<o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 42.45pt 0.0001pt 42.55pt direction: ltr unicode-bidi: embed"><b><span style="font-family: Cambria, serif background: white">Findings:</span></b><span style="font-family: Cambria, serif background: white"> There was no significant
difference between emotional intelligence, real self-concept and ideal
self-concept in male and female students scores, the mean grade was
significantly higher in girls than boys (p<0.001). There was a positive and
significant relationship between academic achievement and ideal self-concept
and also emotional intelligence and ideal self-concept and real self-concept.
No relationship was observed between emotional intelligence and academic
achievement (mean).<o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 42.45pt 0.0001pt 42.55pt direction: ltr unicode-bidi: embed"><b><span style="font-family: Cambria, serif background: white">Conclusion:</span></b><span style="font-family: Cambria, serif background: white"> The high students’
self-concept is associated to their academic achievements and who they have
better self-concept have a good impression of themselves and their abilities
and they also have more academic achievement.<o:p /></span></p>
هوش هیجانی, خودپنداره, وضعیت تحصیلی, دانشجویان پرستاری
Emotional Intelligence, Self Concept, Educational Status, Students, Nursing,
287
291
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-832-1&slc_lang=fa&sid=1
Raeisoon M.R.
محمدرضا
رئیسون
raeisoon@bums.ac.ir
100319475328460012447
100319475328460012447
No
Social Medicine Department, Medicine Faculty, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
Jan Nesar Moghadam Gh.
قطبالدین
جاننثار مقدم
jannesar_m@yahoo.com
100319475328460012448
100319475328460012448
No
English Department, Literature and Humanities Faculty, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran
گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
Sharifzadeh Gh.R.
غلامرضا
شریفزاده
rezamood@yahoo.com
100319475328460012449
100319475328460012449
Yes
Health Department, Public Health School, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران