Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1394
4
1
gregorian
2015
7
1
8
3
online
1
fulltext
fa
رابطه استرس ادراکشده، کمالگرایی و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان
Relationship of Perceived Stress, Perfectionism and Social Support with Students’ Academic Burnout and -Academic Performance
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p><b>اهداف:</b> فرسودگی تحصیلی از مهمترین مباحث قابل پژوهش در دانشگاهها است و تشخیص متغیرهای پیشبینیکننده آن بسیار حایز اهمیت است. هدف این تحقیق، تعیین رابطه مستقیم و غیرمستقیم استرس ادراکشده، کمال گرایی و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان بود.<br>
<b>ابزار و روشها: </b>در این پژوهش غیرآزمایشی با طرح همبستگی، 200 دانشجوی مقطع علوم پایه رشته پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز در سال تحصیلی 92-1391 بهروش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس استرس ادراکشده و پرسشنامههای کمالگرایی، حمایت اجتماعی فیلیپس و فرسودگی تحصیلی بود. تحلیل دادهها با نرمافزارهای SPSS 20 و AMOS 16 انجام شد. برای ارزیابی مدل پیشنهادی، روش ضریب همبستگی و تحلیل مسیر مورد استفاده قرار گرفت.<br>
<b>یافته ها: </b>میانگین نمرات دانشجویان در استرس ادراکشده 13/6±46/25، در کمالگرایی سازگارانه 07/5±74/22، در کمالگرایی ناسازگارانه 61/5±22/17، در حمایت اجتماعی 76/3±54/18، در فرسودگی تحصیلی 29/10±70/40 و در عملکرد تحصیلی 40/1±10/16 بود. ضرایب همبستگی بین همه شاخصها بهجز رابطه کمالگرایی ناسازگارانه با عملکرد تحصیلی، معنیدار بود. اثر استاندارد استرس ادراکشده به فرسودگی تحصیلی از طریق حمایت اجتماعی معنیدار نبود (292/0=p) و اثر استاندارد استرس ادراکشده به عملکرد تحصیلی از طریق حمایت اجتماعی معنیدار بود (046/0=p).<br>
<b>نتیجه گیری:</b> استرس ادراکشده با حمایت اجتماعی رابطه مستقیم منفی و با فرسودگی تحصیلی رابطه مستقیم مثبت دارد. حمایت اجتماعی این دانشجویان نیز با عملکرد تحصیلی رابطه مستقیم مثبت دارد. رابطه کمالگرایی ناسازگارانه با فرسودگی تحصیلی و همچنین رابطه کمالگرایی سازگارانه با عملکرد تحصیلی مستقیم مثبت است. رابطه استرس ادراکشده با عملکرد تحصیلی غیزمستقیم و از طریق حمایت اجتماعی است.</p>
<p><b>Aims:</b> Academic burnout is of most important researchable issues in the universities and identifying its predictor variables is very important. The purpose of the present study was to examine the direct and indirect relationship of perceived stress, perfectionism and social support with academic burnout and academic performance in students.<br>
<b>Instrument & Methods:</b> In this inexperimental study with correlative design, 200 students of basic sciences of general medical of Ahvas Jundishapur University of Medical Sciences were selected by classified random sampling method. The instrument of research was perceived stress scale and perfectionsm, Philips social support and academic burnout inventories. Data was analyzed by SPSS 20 and AMOS 16 softwares. Correlative coefficient method and path analysis were used to evaluate the proposal model.<br>
<b>Findings:</b> Avarage of students’ scores was 25.46±6.13 in the perceived stress, 22.74±5.07 in the adaptive perfectionism, 17.22±5.61 in the maladaptive perfectionism, 18.54±3.76 in the social support, 40.70±10.29 in the academic burnout and 16.10±1.40 in the academic performance. Correlative coefficients were significant between all indicators except relationship of maladaptive perfectionism and academic performance. Standard effect of perceived stress to academic burnout was not significant by social support (p=0.292) and standard effect of perceived stress to academic performance was significant by social support (p=0.046).<br>
<b>Conclusion:</b> Perceived stress has negative direct relationship with social support and positive direct relationship with academic burnout. Social support also has positive direct relationship with academic performance. Relationship of maladaptive perfectionism with academic burnout and also the relationship of adaptive perfectionism with academic performance is direct positive. Relationship of perceived stress with academic performance is indirect mediated by social support.</p>
کمال گرایی, حمایت اجتماعی, عملکرد تحصیلی, فرسودگی تحصیلی
Perfectionism,Social Support,Educational Status,Stress,Psychological,
187
194
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-661-1&slc_lang=fa&sid=1
Pourseyyed SM
سیدمهدی
پورسید
seyed_mehdi_pourseyed@yahoo.com
100319475328460014584
100319475328460014584
Yes
Educational Psychology Department, Educational Sciences & Psychology Faculty, Shiraz Shiraz University, Shiraz, Iran
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
Motevalli MM
محمدمسعود
متولی
100319475328460014585
100319475328460014585
No
Clinical Psychology Department, Educational Sciences & Psychology Faculty, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
Pourseyyed SR
سیدرضا
پورسید
100319475328460014586
100319475328460014586
No
Exceptional Children Psychology Department, Educational Sciences & Psychology Faculty, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
Barahimi Z
زهرا
براهیمی
100319475328460014587
100319475328460014587
No
General Psychology Department, Educational Sciences & Psychology Faculty, Isfahan Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
گروه روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، اصفهان، ایران