Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1394
3
1
gregorian
2015
6
1
8
2
online
1
fulltext
fa
روشهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان؛ دانشگاه علوم پزشکی ایلام
Evaluation Methods of the Academic Achievement of Students Ilam University of Medical Sciences
سلامت
Health
توصيفی و نظرسنجی
Descriptive & Survey
<p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify unicode-bidi: embed direction: rtl"><b><span lang="FA" style="font-family: Mitra font-size: 11pt mso-ansi-font-size: 10.0pt mso-ascii-font-family: Cambria mso-fareast-font-family: Calibri mso-hansi-font-family: Cambria mso-bidi-language: FA">اهداف:</span></b><span lang="FA" style="font-family: Mitra font-size: 11pt mso-ansi-font-size: 10.0pt mso-ascii-font-family: Cambria mso-fareast-font-family: Calibri mso-hansi-font-family: Cambria mso-bidi-language: FA"> آزمونهای پیشرفت تحصیلی از دیرباز نقش مهمی در آموزش داشته و بهدلیل همین نقش همواره مورد نقد، بررسی و مطالعه بوده است. هدف این مطالعه، بررسی وضعیت کاربرد انواع آزمونهای (روشهای ارزشیابی) پیشرفت تحصیلی در بین اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایلام بود.<!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify unicode-bidi: embed direction: rtl"><b><span lang="FA" style="font-family: Mitra font-size: 11pt mso-ansi-font-size: 10.0pt mso-ascii-font-family: Cambria mso-fareast-font-family: Calibri mso-hansi-font-family: Cambria mso-bidi-language: FA">ابزار و روشها:</span></b><span lang="FA" style="font-family: Mitra font-size: 11pt mso-ansi-font-size: 10.0pt mso-ascii-font-family: Cambria mso-fareast-font-family: Calibri mso-hansi-font-family: Cambria mso-bidi-language: FA"> در این مطالعه توصیفی- مقطعی، اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در نیمسال دوم سال تحصیلی 93-1392 (90 نفر) بهروش کلشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته 29سئوالی بود که میزان کاربرد آزمون توسط استاد را ارزیابی مینمود. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار </span><span 10pt="" 11.0pt="" calibri="" dir="ltr" fa="" font-size:="" mso-bidi-font-family:="" mso-bidi-font-size:="" mso-bidi-language:="" mso-fareast-font-family:="" style="font-family: ">SPSS 16</span><span lang="FA" style="font-family: Mitra font-size: 11pt mso-ansi-font-size: 10.0pt mso-ascii-font-family: Cambria mso-fareast-font-family: Calibri mso-hansi-font-family: Cambria mso-bidi-language: FA"> و آزمون </span><span 10pt="" 11.0pt="" calibri="" dir="ltr" fa="" font-size:="" mso-bidi-font-family:="" mso-bidi-font-size:="" mso-bidi-language:="" mso-fareast-font-family:="" style="font-family: ">T</span><span lang="FA" style="font-family: Mitra font-size: 11pt mso-ansi-font-size: 10.0pt mso-ascii-font-family: Cambria mso-fareast-font-family: Calibri mso-hansi-font-family: Cambria mso-bidi-language: FA"> استیودنت و آنووای یکراهه انجام شد. <!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify unicode-bidi: embed direction: rtl"><b><span lang="FA" style="font-family: Mitra font-size: 11pt mso-ansi-font-size: 10.0pt mso-ascii-font-family: Cambria mso-fareast-font-family: Calibri mso-hansi-font-family: Cambria mso-bidi-language: FA">یافتهها: </span></b><span lang="FA" style="font-family: Mitra font-size: 11pt mso-ansi-font-size: 10.0pt mso-ascii-font-family: Cambria mso-fareast-font-family: Calibri mso-hansi-font-family: Cambria mso-bidi-language: FA">76 نفر (8/93%) از شرکتکنندگان، بیشترین تاکید را بر استفاده از آزمون پایان ترم داشتند. پرکاربردترین روش ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، استفاده از سئوالات چندگزینهای با فراوانی 76 نفر (8/93%) و کمکاربردترین روش ارزشیابی پیشرفت تحصیلی روش ارزشیابی 360درجه با فراوانی 4 نفر (9/4%) بود. مقایسه میانگین نمرات دیدگاه شرکتکنندگان بر حسب جنسیت و رتبه علمی تفاوت معنیداری را نشان نداد، اما مقایسه میانگین نمرات بر حسب دانشکده، در بیشتر مولفهها تفاوت معنیدار نشان داد (05/0</span><span 10pt="" 11.0pt="" calibri="" dir="ltr" fa="" font-size:="" mso-bidi-font-family:="" mso-bidi-font-size:="" mso-bidi-language:="" mso-fareast-font-family:="" style="font-family: ">p<</span><span lang="FA" style="font-family: Mitra font-size: 11pt mso-ansi-font-size: 10.0pt mso-ascii-font-family: Cambria mso-fareast-font-family: Calibri mso-hansi-font-family: Cambria mso-bidi-language: FA">).<!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify unicode-bidi: embed direction: rtl"><b><span lang="FA" style="font-family: Mitra font-size: 11pt mso-ansi-font-size: 10.0pt mso-ascii-font-family: Cambria mso-fareast-font-family: Calibri mso-hansi-font-family: Cambria mso-bidi-language: FA">نتیجهگیری:</span></b><span lang="FA" style="font-family: Mitra font-size: 11pt mso-ansi-font-size: 10.0pt mso-ascii-font-family: Cambria mso-fareast-font-family: Calibri mso-hansi-font-family: Cambria mso-bidi-language: FA"> با توجه به تاکید اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام بر استفاده و بهکارگیری نتایج ارزشیابی پایانی، روشهای ترجیحاً کمزحمت و متداول و همچنین تنوع اندک روشهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان، توجه به روشهای نوین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و برگزاری دورههای آموزشی مناسب برای اساتید ضرورت دارد.<!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></p>
<p><strong>Aims:</strong> Academic achievement exams have long played an important role in education and so have been always judged, reviewed and restudied. The aim of this study was to investigate the use of different types of academic achievement exams (evaluation methods) by faculty of Ilam University of Medical Sciences.</p>
<p><strong>Instrument & Methods:</strong> In this descriptive and cross-sectional study, faculty members of Ilam University of Medical Sciences in the second semester of 2013-14 academic year (N=90) were studied by total counting. Data were gathered by a researcher made questionnaire by 29 questions that was assessing the application level of educational progress evaluation methods by faculty members. For data analysis, SPSS 16 software was used and descriptive and inferential statistics (Student T test and one-way ANOVA) were performed.</p>
<p><strong>Findings:</strong> 76 of participants (93.8%) placed a greater emphasis on the final exam. The most widely used methods for students' progress evaluation was multiple-choice questions (93.8% n=76), and low used assessment method was 360 degree evaluation (4.9% n=4). Comparing of mean scores of participants based on gender and academic degree, were not showed a significant differences, but comparison of the mean scores of participants based on faculty showed a significant difference (p<0.05).</p>
<p><strong>Conclusion:</strong> With respect to faculty member's emphasis on use and application of the final evaluation results and preferably less effort and common procedures, as well as less variety of evaluation methods of students' progress, paying attention to the new methods of educational achievement evaluation and implementation training courses for teachers is essential.</p>
مراکز پزشکی آکادمیک, ارزشیابی تحصیلی, هیات علمی پزشکی
Academic Medical Centers,Educational Measurement,Faculty Medical,
91
97
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-996-1&slc_lang=fa&sid=1
Mirzaei AR
علیرضا
میرزایی
100319475328460014542
100319475328460014542
No
Medical Education Development Center, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran
مرکز مطالعات و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
Kawarizadeh F
فروزان
کاوری زاده
100319475328460014543
100319475328460014543
No
Medical Education Development Center, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran
مرکز مطالعات و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
Lohrabian V
وحید
لهرابیان
vahidlohrabian@yahoo.
100319475328460014544
100319475328460014544
Yes
Medical Physics Department, Medicine Faculty, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran
گروه فیزیک پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
Yegane Z
زیبا
یگانه
100319475328460014545
100319475328460014545
No
Medical Education Development Center, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran
مرکز مطالعات و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران