Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1394
3
1
gregorian
2015
6
1
8
2
online
1
fulltext
fa
تاثیر بازخورد شفاهی بر پیامدهای یادگیری دانشجویان پرستاری
Effect of Oral Feedback on Learning Consequences of Nursing Students
روشهای نوین تدریس در علوم پزشکی
New Methods of Teaching in Medical Sciences
پژوهشی اصيل
Original Research
<p><strong>اهداف:</strong> فرآیند ارزیابی در قالب ارزیابی تکوینی و نهایی صورت میگیرد. ارزیابی تکوینی باید همراه با ارایه بازخورد صورت گیرد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر بازخورد شفاهی بر پیامدهای یادگیری دانشجویان پرستاری در دانشکده علوم پزشکی آبادان انجام گرفت.</p>
<p><strong>مواد و روشها:</strong> در این مطالعه مداخلهای از نوع نیمهتجربی، 33 نفر از دانشجویان ترم پنجم کارشناسی پرستاری دانشکده علوم پزشکی آبادان که دوره کارآموزی بخش کودکان را در نیمسال اول سال تحصیلی 93- 1392 گذراندند، بهروش نمونهگیری آسان و دردسترس (19 نفر در گروه مداخله و 14 نفر در گروه کنترل) انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، فرم مشخصات شرکتکنندگان، پرسشنامه خودایفا در حیطه یادگیری شناختی و چکلیست یادگیری مهارتهای بالینی بود. هر مربی در هر دو نوع روش آموزشی حضور داشت. در گروه مداخله، مربی بایستی حداقل یک نوبت در روز و در نزدیکترین زمان ممکن به عملکرد دانشجو، بازخورد شفاهی را ارایه مینمود. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS 17 و آزمونهای آماری مجذورکای، منویتنی، T مستقل و T زوجی مورد تحلیل قرار گرفتند.</p>
<p><strong>یافتهها:</strong> در هر دو گروه، میانگین نمرات فراگیران در حیطه یادگیری شناختی نسبت به پیشآزمون بهطور معنیداری بهبود یافت (001/0=p). همچنین تفاضل میانگین نمرات یادگیری بین دو گروه، از نظر آماری معنیدار بود (001/0=p). در حیطه مهارتهای بالینی، میانگین نمرات در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل تفاوت آماری معنیداری داشت (001/0=p).</p>
<p><strong>نتیجهگیری:</strong> بازخورد شفاهی میتواند موجب ارتقای یادگیری شناختی و یادگیری مهارتهایبالینی دانشجویان پرستاری شود.</p>
<p><strong>Aims:</strong> Evaluation process is done in form of formative and final assessments. Formative assessment should take place with offering feedback. This study was done with the aim of determining the effect of oral feedback on learning results of nursing students at Abadan Medical Sciences School.</p>
<p><strong>Materials & Methods:</strong> In this quasi-experimental interfering study, 33 of 5th semester nursing students of Abadan School of Medical Sciences who had passed pediatric training courses during the first semester of 2013-14 academic year were selected by easy and available sampling method (19 people in intervention and 14 people in control group). The data gathering tools were demographic information form, self- done questionnaire in the field of cognitive learning and checklist of learning clinical skills. Every coach was present in both types of training methods. In intervention group, the coach should offer the oral feedback at least one time per day and as closely as possible to student performance. Data was investigated using Chi-square, Mann-Whitney, statistical independent T and paired T tests.</p>
<p><strong>Findings:</strong> In both groups, the average of learner's scores improve significantly compared to their pre-test in field of cognitive learning (p=0.001). Also, the differential mean of learning scores among the two groups was significant (p=0.001). In the field of clinical skills, there was a significantly difference between the average of scores of intervention and control groups (p=0.001). <strong> </strong></p>
<p><strong>Conclusion:</strong> Oral feedback can improve cognitive learning and learning clinical skills among nursing students.</p>
بازخورد شفاهی, آموزش بالینی, یادگیری شناختی, یادگیری مهارتهای بالینی, دانشجویان پرستاری
Feedback,Education,Clinical Competence,Students Nursing,
75
82
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1035-1&slc_lang=fa&sid=1
Monadi Ziyarat H
حدیثه
منادی زیارت
100319475328460014532
100319475328460014532
No
Addiction & Behavioral Sciences Research Center, North Khorasan University of Medical Sciences, Bojnord, Iran
مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
Fakharzadeh L
لیلا
فخارزاده
fakharzadeh@yahoo.com
100319475328460014533
100319475328460014533
Yes
Nursing Department, Medicine Faculty, Abadan University of Medical Sciences, Abadan, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران
Hojjat SK
سید کاوه
حجت
100319475328460014534
100319475328460014534
No
Addiction & Behavioral Sciences Research Center, North Khorasan University of Medical Sciences, Bojnord, Iran
مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
Khazni S
صبریه
خزنی
100319475328460014535
100319475328460014535
No
Nursing Department, Medicine Faculty, Abadan University of Medical Sciences, Abadan, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران
Akbari Nasaji N
ندا
اکبری نساجی
100319475328460014536
100319475328460014536
No
Nursing Department, Medicine Faculty, Abadan University of Medical Sciences, Abadan, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران
Latifi MH
محمدحسین
لطیفی
100319475328460014537
100319475328460014537
No
Biostatics & Epidemiology Department, Health Faculty, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
Jesmi AA
علی اصغر
جسمی
100319475328460014538
100319475328460014538
No
Nursing Department, Nursing Faculty, North Khorasan University of Medical Sciences, Bojnord, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
Rezaei M
مهدی
رضایی
100319475328460014539
100319475328460014539
No
Addiction & Behavioral Sciences Research Center, North Khorasan University of Medical Sciences, Bojnord, Iran
مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران